Nyheter

Omdømmeekspert slakter forslag til visjon for nye Moss

Rundt 600 personer har vært involvert i visjonen «Mangfoldige Moss – skapende, varmere, grønnere». Men dette duger ikke, mener omdømmeguru Trond Blindheim.

Bilde 1 av 2

Av Paul Norberg

– Ord og uttrykk som kan favne alle i hele Norge duger ikke som visjon for en by. Det er viktig å spille på det unike; det som gjør at folk umiddelbart vet at «dette er Moss», sier Blindheim om forslaget til visjon for nye Moss kommune.

Blindheim er dosent ved Høyskolen Kristiania, og ekspert på markedsføring og omdømmebygging. Prosjektrådmann Hans Reidar Ness i Nye Moss har innstilt på nevnte visjon, som skal behandles på neste møte i Arbeidsutvalget Moss og Rygge. Prosessen for å komme fram til en visjon startet i våres. Omkring 600 personer har vært involvert.

– Visjonen skal gi et framtidsbilde, engasjere og inspirere til innsats for kommunens innbyggere, aktører, folkevalgte og medarbeidere, sier kommunikasjonsansvarlig Therese Evensen i Nye Moss.

– Forpliktende

Blindheim mener at forslaget til visjon er ganske svulstig.

– Ord som skapende, varmere og grønnere er ikke unikt for Moss. Det er uttrykk som enhver politiker i enhver by kan enes om. Hva som menes med de tre uttrykkene vil det likevel være uenighet om. Da Knut Arild Hareide omtalte et samarbeid med Ap og Sp som «varmere» enn et samarbeid med Frp og Høyre, så ble det politisk støy. Ut fra et klimaperspektiv ønsker også de alle fleste politikere å stå fram som grønnere. Men er det dette folk rundt om i landet først og fremst vil forbinde med Moss, spør Blindheim retorisk.

Han minner politikerne om at en visjon skal være forpliktende, og at de politiske myndigheter skal måles på innholdet i visjonen i mange år.

– Har du et råd?

– Finn fram til ett eller to elementer som bygger på noe kommunen er kjent for fra tidligere. Rendyrk dette, og gjør det så enkelt at folk umiddelbart forstår hva visjonen innebærer. Tromsø blir kalt «Nordens Paris». Det forbindes med pulserende uteliv. Alle vet at Bergen er «Festspillbyen». Når «Jazzbyen» eller «Rosenes by» dukker opp i mediebildet, er det klart at dette gjelder Molde, påpeker Blindheim, som mener at visjoner ikke nødvendigvis bør være politikervedtatt.

– De beste visjonene formes av folk og medier ved at det pekes på noe særegent ved plassen som omtales, sier han.

LOKALHISTORIKER: Arild Johnsen.

– Jordbruk og kultur

Lokalhistoriker og tidligere leder i Moss Historielag, Arild Johnsen (bildet), har ingen bastante oppfatninger om forslaget til ny visjon for Moss. Men han mener det er viktig å få med seg at industrikulturen i Moss nå får tilført en helt ny dimensjon ved at Rygge har en langt sterkere kulturarv å ta vare på. Og at Rygge også representerer en solid jordbrukstradisjon.

– Slike elementer må forankres i en visjon, særlig hvis det er meningen at historien skal ha betydning for hvilken retning Nye Moss ønsker å bevege seg i, mener Johnsen.

Mer fra Dagsavisen