Fornøyd: Biblioteksleder Kristin N. Pedersen med røret som viser barnas leseprogresjon. Hun håpet å fylle ett innen august. Nå har de nok til å fylle tre. BEGGE FOTO: HERMAN HØGBY ROBERTSEN

Ny rekord for «Sommerles»

Aldri før har interessen for lesekampanjen vært så stor. – Det bidrar til å styrke barnas språkutvikling, sier biblioteksleder.

 

Over en av fem barn i Moss deltar i «Sommerles» – et prosjekt som skal få flere unge til å lese bøker. Leder for barneavdelingen på biblioteket i Moss, Kristin Novang Pedersen, er strålende fornøyd med tallene.

– Det er helt fantastisk. Som alle andre barnebibliotekarer er jeg veldig opptatt av at barn skal lese, og at det skal være frivillig, sier hun.

Mangedoblet deltakere

«Sommerles» er en digital kampanje hvor barn i 1. til 7. klasse kan registrere seg på en egen nettside og skrive ned hvor mye de har lest. Underveis får deltakerne små premier, og mot slutten av kampanjen trekkes det et utvalg vinnere. Etter å ha fullført to av tre måneder, er resultatet allerede over all forventning.

– I fjor ble det lest 212.180 sider av mossebarna og 1.336 bøker totalt. I år er vi allerede på 582.586 leste sider og 4.373 bøker, sier Pedersen.

Det tilsvarer en økning på over 200 prosent.

Skal man tro barna selv, er lesegleden stor.

– Vi liker å lese og har lyst til å vinne premiene, sier Ermir Roshi (11) og Abdi Mohammad (13).

De dro til biblioteket for å registrere seg i går formiddag. Roshi og Mohammad er to av over 500 unike deltakere i Moss – godt over 350 flere enn fjoråret.

Styrker leseferdigheter

Kampanjen gir også en nytteverdi på lang sikt, mener Pedersen.

– Barna får trening i å lese, som er bra med tanke på skole. Å lese bøker styrker språkutvikling og ordforråd, sier hun.

Temaet for kampanjen er den samme som fjoråret: norrøn mytologi. Med det som bakteppe, kan barna gå inn på nettsiden og følge en historie som utvikler seg underveis.

– Men barna kan lese akkurat hvilke bøker de vil, sier Pedersen.