Nyheter

Måtte vente 50 minutter på pasientreise

– Det er skremmende at det ikke er mulig å stole på pasienttransporten, sier Jan Skåring (71).

Onsdag forrige uke måtte han vente i 50 minutter på en transport til Ullevaal sykehus i Oslo. Og da drosjen fra Moss Taxi omsider dukket opp, ble han ytterligere forsinket da sjåføren også måtte hente en pasient på Dilling i Rygge.

– Alvorlig

Jan Skåring er pasient hos Unicare på Jeløy, og lider av en alvorlig sykdom. Han hadde fått time til PET-skanning på Ullevaal Sykehus. Siden det er lang ventetid, er det viktig at pasientene kommer til sykehuset til rett tid.

– Drosjen skulle ha vært og hentet meg klokka 08.45, men dukket ikke opp før klokka 09.35. Da den omsider kom, skulle sjåføren også hente en pasient på Dilling i Rygge. Da ble vi ytterligere forsinket. Pasienten fra Dilling var også sent ute. Hun skulle til Bærum sykehus.

Jeg synes det er alvorlig at de som har ansvaret for pasienttransport ikke forstår viktigheten av at pasientene faktisk kommer til sine sykehustimer til rett tid. Det er opprørende, og jeg står fram med denne saken i håp om andre ikke får oppleve samme slurvet som vi ble utsatt for, sier Jan Skåring.

– Jeg beklager

Det er Pasientreiser HF som er ansvarlig for pasienttransporten. Ofte brukes lokale drosjeselskaper som transportører. I dette tilfellet var det Moss Taxi.

– Jeg beklager. Dette var vårt ansvar, og vi har ingen andre å skylde på, sier daglig leder i Moss Taxi, Grethe Kolbu.

– Jeg ble kjent med denne saken på onsdag, og det er klart at det var helt uakseptabelt at pasientene måtte vente på sin transport til sykehusene. Da situasjonen først var skjedd, forsøkte vi å gjøre det mulig for begge pasientene å komme til sykehusene i tide. Vi fikk kjørt en ekstra drosje til Vestby, slik at Bærumpasienten slapp en omvei innom Oslo. Jeg fikk senere beskjed om at hun fikk utført de tjenestene hun hadde behov for på sykehuset.

– Hva gjør dere i etterkant av en slik hendelse?

– Vi tar en samtale med sjåføren, og får høre hans forklaring. Det kan være misforståelser med tidsangivelsene, trafikale forhold eller noen ganger svak planlegging. Jeg vet foreløpig ikke nøyaktig hva som skjedde i dette aktuelle tilfellet, sier Grethe Kolbu.

Glenn Fredriksen er innkjøp- og logistikksjef ved Kalnes Sykehus, og er også øverste ansvarlige for pasientreisetjenesten.

– Jeg kjenner ikke til saken med Jan Skåring, men den er nok bestilt gjennom vårt system på Kalnes. Så har vi benyttet oss av Moss Taxi som transportør. Vi har 242.000 pasientreiser årlig, og noen ganger skjer det feil. Det beklager vi, og er glade for at slike avvik blir meldt. For da har vi muligheter til å rette opp feilene, sier Fredriksen.

Mer fra Dagsavisen