Dårlige tall: Til tross for at han måtte avlyse tre av fem planlagte konserter i kanalparken, har Per Gunnar Brandstorp tro på neste års Kanalfestival.

Måtte gi opp Kanalfestivalen

Med tre konserter igjen, måtte nye Kanalfestivalen avlyse resten av programmet. Festivalen Sin går bedre enn noen gang.

Kun halvparten av det forventede publikummet møtte opp på Kanalfestivalen i Moss, som ble arrangert for første gang i år. På grunn av de sviktende salgstallene, har festivalledelsen avlyst tre planlagte konserter. Blant disse er Morgan Sulele og duoen Erik & Kriss, som etter planen skulle spille i går kveld.

Feil satsing er ifølge arrangør Per Gunnar Brandstorp årsaken til publikumssvikten.

– Vi ville treffe en smal kundegruppe med veldig gode artister, men alene ble det litt spedt. Festivalen ble spisset mot et publikum som kanskje ikke var forberedt på å komme, forklarer han.

Prøver igjen neste år

Til sammen møtte under 400 personer opp på den rykende ferske festivalen. De tre siste konsertene ble avlyst i samarbeid med artistene.

– Når vi lager en konsert, er det vel så viktig for arrangøren som for artisten at det blir bra. For lite mennesker er det verste som kan skje for artisten, for da forteller man til omverdenen at det ikke er interesse for dem, sier Brandstorp.

Selv om han ikke lyktes i år, gir ikke Brandstorp opp festivalen. Neste år vil han prøve på ny.

– Det har vært en lærerik prosess i år, men vi må sy pakkene litt annerledes sammen. Det er jo en kjempefin ramme i kanalparken, så jeg tror fortsatt det er riktig sted å ha det, men vi må tenkte litt bredere, sier han.

Han er generelt positiv til å ta initiativ til nye arrangementer i Moss, og mener det kun er været som står i veien for suksess.

– Mange dropper konsert når det er dårlig vær og tenker «jeg tar det neste gang», og det er greit. Men været får vi ikke gjort noe med. Jeg har gjort dette i 12 år, og hvis man tilbyr et godt konsept, kommer folk uansett. Vi har aldri avlyst noe før dette, forteller han.

Salgsrekord

I mellomtiden går det som det suser for festivalen Sin. Flere uker før festivalen starter, er det allerede satt salgsrekord med over 2.000 solgte billetter.

– Ett av de største suksesskriteriene akkurat nå er at vi tenker langsiktig og har fått en god forankring i lokalsamfunnet. Vi har bygd festivalen stein for stein. Vi startet i det små, og lagde det litt større for hvert år, forteller arrangør Tony Fjærgård.

I motsetning til Brandstorp, mener Fjærgård det er flere utfordringer knyttet til å arrangere vellykkede festivaler.

– Det er et vanskelig fag fordi det er så mange usikkerhetsmomenter. En ting er at man må booke artister som folk vil se, men man må også være heldig med vær og vind for å kunne ha det ute, sier Fjærgård.

Han forteller at de har valgt å legge festivalen til en strategisk tid på året når det ikke er så mange andre festivaler å konkurrere mot. Samtidig jobber de kontinuerlig for å sikre at festivalen blir bra.

– Det gjelder å bruke hele året på bygge opp markedsføring og program. Når vi pakker sammen festivalen 20. august, er det ikke snakk om å sitte og hvile i et halvt år. Da slapper vi av i fjorten dager, før vi begynner å booke artister og jobbe fram mot neste år, forteller han.

Fjærgård har tro på at Sin kan bli et trekkplaster for turister. Han viser til at publikum på Slottsfjell-festivalen i 2010 la igjen 50 millioner i løpet av en helg til det lokale næringslivet. Penger til billetter og lignende er ikke inkludert i dette regnestykket.

– Vi må tilrettelegge bedre for tilreisende. Hele byen nyter jo godt av turister som er ute i byen og spiser, drikker og koser seg, sier han.

Allerede neste år håper Fjærgård å ha på plass en camp slik at publikum blir tilbudt en totalpakke på festivalen.

Engasjement er viktig

Kanalfestivalen er imidlertid ikke alene om å støte på problemer. I fjor måtte Varnafestivalen avlyses, blant annet på grunn av dårlig økonomi.

For å få en festival til å vare over flere år, er nøkternhet, kompetanse og gode samarbeidsparnere essensielt, tror Fjærgård.

– Jeg kjenner ikke i detalj hva andre festivaler i Moss har gjort feil, men man lærer seg etter hvert å holde god kontroll på økonomien. Det kan være et problem at det er mye mer morsomt å drive festivalen enn å føre regnskap, sier Fjærgård.

Han legger også vekt på viktigheten av engasjement i lokalbefolkningen.

– Gruppen som jobber som frivillige under festivalen vår blir bare større og større, og i år er det cirka 200 i sving hele helgen. De frivillige føler at de eier festivalen like mye som alle andre og kommer tilbake hvert år, forteller han.