Annonse
TOUR OF NORWAY: Edvald Boasson Hagen var med på å skape folkefest i Sarpsborg da han vant Tour of Norway i 2016.

Lite Østfold-penger å avse til sykkelfesten

Øst­­foldinger slutter helhjertet opp om Tour of Norway, og har skapt folkefest i områdene syklistene passerer. Men politikerne som vokter pengesekken er litt mer lunkne.

Annonse
Lokale nyheter

Av Paul Norberg

Tredje etappe i sykkelrittet går gjennom Østfold. Det starter i Moss, fortsetter videre innover mot Ringvoll, Elvestad, Spydeberg, Svinndal, Karlshus i Råde Ørmen, Vikane, Saltnes, Solli og ender opp i Sarpsborg. Det blir to passeringer i Råde.

Lite offentlige penger

Så langt er det bare Østfold fylkeskommune og Sarpsborg kommune som har bevilget penger. Søknaden til Sarpsborg var på en halv million, mens rådmannen foreslo å bevilge 150.000 kroner.

Fremskrittspartiets Stein Erik Westlie ønsket at kommunen skulle bevilge 250.000 kroner. Han mener sykkelrittet gir positive ringvirkninger i form av hotellovernattinger og et aktivt uteliv, som blant annet genererer inntekter til byens næringsliv. Men han fikk ingen med seg. I formannskapet ble det dermed ti stemmer for 150.000 og én stemme for 250.000 kroner.

13. februar skal Moss formannskap behandle søknaden fra sykkelrittarrangøren. Rådmannen foreslår til sammen 200.000 kroner, det samme som arrangøren Interspons AS søker om. 50.000 av pengene skal være et bidrag til kommunens egen tilrettelegging.

– Vi har ikke diskutert innstillingen på vårt gruppemøte ennå, men jeg regner med at det blir flertall for rådmannens forslag, sier lokalpolitiker Tomas Colin Archer (Ap).

– Det er jo en stor lokal begivenhet å få hele sykkelsirkuset til Moss på åpning av en etappe. Det er positivt for byens befolkning, og vi får vist fram Moss i TV-ruta på en positiv måte, sier Archer.

Østfold fylkeskommune har bevilget 95.000 kroner.

20 millioner

Råde har avslått en søknad om støtte, mens kommuner som Våler, Askim, Spydeberg, Hobøl og Fredrikstad ikke har mottatt noen søknader ennå.

Teknisk direktør Anders Eia Linnestad i Tour of Norway forteller at den offentlige støtten er ytterst viktig for å kunne gjennomføre rittet innen økonomisk forsvarlige rammer.

– Vi mottar rundt 1,5 millioner i statlig støtte, og håper at kommuner og fylkeskommuner skal bidra med rundt 3,5 millioner. I tillegg har vi trofaste sponsorer som trår til med pengestøtte hvert år. Totalbudsjettet for hele arrangementet er 20 millioner kroner, sier Linnestad.

– Sykkel-VM i Bergen i fjor endte med folkefest og et dundrende underskudd. Kan dere gå på en lignende blemme?

– Sykkelritt har det problemet at det kan være titusenvis av folk som møter opp, men ingen av dem betaler inngangsbillett. Og det er nesten bare Tour de France som kan selge TV-rettigheter for virkelig høye beløp. Men vi har en sunn økonomi i Tour of Norway, og regner med at også årets arrangement går opp økonomisk. Sykkelrittet er en publikumsmagnet, og det kommer også utelivet i kommunene til gode, sier Linnestad.

Annonse