Nyheter

Kutter brua i to

Ett felt er allerede satt av til sykkel. Nå skal også kollektivtrafikken få sin egen plass på byens mest trafikkerte vei.

Bilde 1 av 2

Som Moss Dagblad skrev i går, ønsker det borgerlige flertallet i byen å begrense biltrafikken over Kanalbrua til fordel for syklister. Nå har femkløveret snevret inn planene enda mer. I tillegg til å gjøre det nordligste kjørefeltet om til sykkelvei, skal det venstre kjørefeltet over til Moss fra Jeløy reserveres kollektivtrafikken. Dermed er det bare to felt igjen for privatbilister, ett i hver retning.

– Til nytte for alle

Målet med tiltakene er å gjøre det lettere å være syklist i Moss. Konsekvensen er at flere velger å la bilen stå igjen hjemme, håper politikerne. Gruppeleder Jonas Sjolte i Miljøpartiet De Grønne (MDG) tror tiltakene vil føre til mindre kø dersom mange nok bytter fra bil til sykkel.

– Men vi har ikke noe mål om å hindre biltrafikken. Vi forventer at bilførerne drar nytte av dette også, sier han.

Ifølge Sjolte skjer cirka fire prosent av reisene i Moss i dag på sykkel. På kortere sikt ønsker hans parti å øke sykkeltallet til tjue, og på lengre sikt er målet å gjøre bykjernen bilfritt.

Ikke uten skepsis

I samarbeidsavtalen mellom posisjonspartiene har politikerne forpliktet seg til å gjøre Moss til en bedre sykkelby, og i intensjonsavtalen om den nye storkommunen står det at Moss skal bli en av Norges ti beste sykkelkommuner. Tiltakene i sykkelplanen, som skal på plass innen utgangen av 2017, er ifølge Sjolte de første brikkene for å realisere ambisjonene.

– Dette vil gjøre byen mer inkluderende og vi får en mer levende by, sier han.

Sissel Rundblad i Høyre erkjenner at tiltakene kan bli møtt med en viss skepsis blant bilister, men tror likevel de fleste vil se positivt på dem til slutt.

– Jeg tror mange er skeptiske. Jeg har selv vært det før, men ser annerledes på det nå. Jeg tror de fleste gleder seg over dette, sier hun.

Kanalbrua er i dag en av de mest trafikkerte veiene i Moss. Hvis ett felt stenges av, vil køene vokse enda mer, advarte Maria Aarum Molteberg (Ap) i Moss Dagblad i går.

– Moss er fortsatt en småby. Vi kan ikke fjerne privatbilistene helt, sier hun.

Justeringene de borgerlige partiene nå har presentert, gjør situasjonen enda verre, mener hun.

– Vi var skeptiske til å bare ha tre kjørefelt for biler over brua, så vi er ikke akkurat mindre skeptiske til å bare ha to, sier Molteberg, som ikke er overbevist om at en økning i antall syklister vil forhindre at det skapes mer kø over brua enn i dag.

Dette ønsker de

Dette er endringene på Kanalbrua som MDG, H, Frp, KrF og V står samlet om:

Det etableres tre kjørefelt i stedet for fire over Kanalbrua. Det ene av disse bør bli et kollektivfelt i retning Moss. Venstre avkjørsel mot Sjøbadet avvikles og utkjøring fra Værftsgata stenges til fordel for et opphøyd sykkelfelt med toveis trafikk på nordsiden av brua.

Mer fra Dagsavisen