Nyheter

- Ikke det vi betaler for

Busstilbudet mellom Jeløy og Moss stasjon er altfor dårlig når det trengs som mest, mener en av byens mange pendlere. Han må ofte stresse for å rekke toget til Oslo, på grunn av forsinkede busser.

Christian Blix flyttet til Moss 1. september. Siden da har han pendlet til Oslo i forbindelse med jobben. Bussholdeplassen er kun et steinkast unna det nye hjemmet på Jeløy. Deretter er det kun en kort busstur ned til togstasjonen.

Rammene for et godt kollektivtilbud er solide, men bildet han tegner er langt fra rosenrødt.

 

Stort irritasjonsmoment

- Bussen er forsinket hver eneste gang jeg tar den. Det er bare et spørsmål om hvor mye. Det hender jeg ikke rekker toget og må vente på neste i stedet.

Det ender som oftest med at han kommer for sent til jobben og andre viktige avtaler i hovedstaden.

- Det har vært et irritasjonsmoment hver gang jeg tar bussen. Det fører bare med seg ekstra mye og unødvendig stress. Det er ikke kult å ta en telefon og si at man kommer for sent til viktige møter.

- Ville ikke en mulig løsning vært å bare ta en tidligere buss?

- Det er ikke det jeg betaler for. Dette handler om prinsipper, og prinsippet er at jeg betaler mye penger for en tjeneste som ikke fungerer. Slik kan det ikke være. Ja, man kan gjøre veldig mye annet, som å kjøpe en sykkel eller kjøre bil, men man blir faktisk anbefalt å bruke kollektivtrafikk.

- Hva gjør du hvis tilbudet ikke blir noe bedre enn dette?

- Da får jeg muligens kontakte busselskapet og be om en kompensasjon, svarer han.

 

Ingen tall på stående fot

Da Dagsavisen Moss Dagblad forsøker å få noen tall på punktligheten til de aktuelle bussene, får vi beskjed av Østfold Kollektivtrafikk (ØKT) om at dette er noe deres oppdragsgiver, Nettbuss, sitter på. De sier de trenger litt tid på å hente inn den informasjonen til avisen.

- Jeg er litt opptatt nå, men vi kan kanskje ha noe klart til mandag. Det krever en del arbeid, sier Birger Ljunggren, Nettbuss’ regiondirektør i Østfold, som er overrasket over at ØKT ikke har den oversikten tilgjengelig.

 

Har utfordringer

Kjetil Gaulen, markedssjef i ØKT, kan likevel si såpass at det er en utfordring for bussene å følge tidsskjemaet når trafikken er på sitt verste, spesielt under morgen- og ettermiddagsrushet.

- Generelt sett får vi ikke så mange tilbakemeldinger på forsinkelser i Moss, men det er en del trafikkelementer knyttet til jernbanen som er utfordrende. Jeg vet at det har vært en del henvendelser fra pendlere. Tilbudet er ikke alltid optimalt for dem, og vi har helt sikkert en forbedringsmulighet der, sier han.

Markedssjefen understreker at ØKT har et stort fokus på å koordinere trafikkflyten mellom tog og busser.

- Tog er viktig, og vi har en forpliktelse med NSB og Ruter om en mest mulig sømløs reise for pendlerne. Moss er et av de viktigste stedene ha god korrespondanse mellom buss og tog. Det er en stor pendlerregion med mange reisende.

Grunnen til at bussene blir forsinket er en blanding av mange elementer, forklarer han.

- Trafikkbildet i Moss er veldig utfordrende; det er uoversiktlig og uforutsigbart. Spesielt problematisk er det med tanke på ferjetrafikken. Den er en flaskehals for bussene, spesielt i området ved kanalen.

Blix mener det er en billig unnskyldning.

- De får det til i Oslo, og det er en god del mer trafikk der enn i Moss. Det handler nok mest om sparing av ressurser, sier han.

Mer fra Dagsavisen