Kultur

Hever lista for neste år

Festivalen Sin søker nå om 350.000 kroner fra Moss kommune for neste års arrangementer. Daglig leder Tony Fjærgård håper kommunen er med på ambisjonsnivået hans.

- Vi har høye ambisjoner for Festivalen Sin, erklærer daglig leder Tony Fjærgård.

I 2015 vil han ta Festivalen Sin helt opp i Norgestoppen, og har også mål om å markere seg i Europa.

Men det krever investeringer. Denne uka har han og resten av festivalgjengen derfor sendt søknad til Moss kommune om å få totalt 300.000 kroner i støtte til neste års arrangementer. 200.000 av disse skal gå til selve Festivalen Sin i midten av august 2015, mens 150.000 skal gå til andre kulturelle aktiviteter og konserter gjennom året - særlig rette mot barn og unge.

- Vi vil lære barn hva en god konsertopplevelse er, for de er jo neste generasjons konsertgjengere på de store arrangementene for voksne, sier Fjærgård, som i fjor fikk innvilget 100.000 kroner av Moss kommune.

- Vi skal rett og slett bli den beste festivalen i Norge innen vårt kulturelle område. Da må vi ha investeringene opp på et høyere nivå enn tidligere, sier Fjærgård.

 

Håper de vil være med

Med et inntektsbudsjett på totalt 4.320.000 kroner, skal Fjærgård og co. arrangere en tredagersfestival, i tillegg til fire store og seks mellomstore konserter samt en rekke mindre arrangementer. Og det er kommunen som i stor grad setter standarden.

- Fylkeskommunen pleier å gi det samme som kommunen, mens Kulturrådet legger seg tett opptil dette. Det vi får av kommunen, blir derfor litt avgjørende, sier Fjærgård.

- Jeg håper virkelig de vil være med på vårt ambisjonsnivå, og foreløpig har vi fått gode signaler fra politikerne, sier han.

Likevel har ikke Festivalen Sin ambisjoner om å bli størst i landet - selv om de ønsker å bli best.

- Vi vil utmerke oss som en festival som betyr noe, skriver Fjærgård i søknaden til kommunen.

 

Gjennomgående gjenbruk

Derfor har han og festivalgjengen bestemt seg for at gjenbruk skal være et gjennomgående tema for neste års festival. Gjennom tett samarbeid med Gjenbruket i Moss skal arrangementene i all hovedsak benytte seg av gamle møbler og materialer fra den nedlagte Peterson-fabrikken, hvor de holder til med sin daglige drift gjennom selskapet Produksjonen Sin.

Eierne av fabrikktomta, Höegh Eiendom, gir dem nemlig fortløpende tillatelse til å plukke og bruke gamle materialer til å lage nye konstruksjoner som scener, billettluker og salgsboder. Dette var et prosjekt arrangørene startet på allerede i år.

- Vi ønsker å bruke verdigrunnlaget vårt for å bli en festival som setter agendaen, sier Fjærgård.

- Ved å gjenbruke, kan vi sette en klimaagenda, i tillegg til forhåpentligvis å inspirere andre til å bruke kreativitet for å skape noe nytt av noe gammelt. For det er jo ingen vits i å bruke ressurser på å lage noe nytt når man allerede har masse, forklarer han.

Programmet for neste års festival er ikke klart ennå, men Fjærgård sier at de ser seg om blant de aller beste artistene i Norge.

Mer fra Dagsavisen