Bjørn Zakariassen er ute og handler de siste julegavene. Mamma Gudrun Zakariassen er med som moralsk støtte i parfymeri-jungelen. FOTO: HANNA K. SOMMERSTAD

Hektisk, hyggelig handel

Dagen er kommet for de aller siste julegaveinnkjøpene. På regionens kjøpesentre blandes hektiske tilstander med god julestemning - og mange penger i kassa.

- Jeg ser etter en parfyme. Det har man vel bruk for, smiler Bjørn Zakariassen nøkternt blant parfymer, glitter og sminke.

Det er lille julaften og han har tre fire gaver igjen til den nærmeste familien. Mamma Gudrun er med som moralsk støtte når sønnen skal handle de siste presangene. Bjørn selv virker ikke videre stresset, men så er det da også bare lille julaften. Han har god tid - hele dagen foran seg.

- Men jeg tror nok de som handler på julaften er mer stresset, og de bruker nok gjerne litt mer penger også, er mor og sønn enige om.

De to var på ingen måte alene på Amfi-sentret i Moss i går - siste dag før julaften.

- Dette er den dagen vi har aller best omsetning, sier senterleder Bård Sundin.

Han har så vidt tid til å la seg intervjue i de hektiske timene før jula virkelig setter inn, men forteller om et godt julehandelsår for sentret. Det syns blant annet ved at salget ennå ikke har startet, slik det har enkelte andre steder i landet.

- Det er et godt tegn, sier senterlederen.

 

- Utrolig gøy!

Også på Rygge storsenter ser det ut til å bli en bra jul. Senterleder Lene Hanche Hafskjold forteller om god stemning og masse folk.

- Det er vanskelig å si hvordan vi ender opp, men jeg tror vi får en liten økning fra i fjor, sier hun.

Og de mest populære varene? De kommer fra Obs og Vinmonopolet, tror Hanche Hafskjold.

På Mosseporten kan senterleder Therese Herje Strømme fortelle om hyggelige og blide folk, og hektisk trengsel i gangene.

- Det er utrolig gøy å jobbe disse dagene! Jeg snakket med butikkeierne bitte lille julaftens kveld, og de sa de kunne ønske at det var slik som dette hele året rundt, sier hun entusiastisk.

Herje Strømme bekrefter også myten om julestressede menn som dukker opp i siste liten, med ekstra høy betalingsvilje.

- Særlig på julaften fylles sentret mest av menn som er litt stive i blikket, på jakt etter den siste gaven. Da hender det nok at de kjøper litt ekstra dyre presanger, for da er det ikke mange timene igjen. Mange tenker litt sånn «shit au, det får koste hva det vil», ler senterlederen.

På Mosseporten ligger de litt foran fjoråret med tanke på omsetningen. Hele 15-20 prosent av totalomsetningen skjer i desember, og da særlig de siste dagene fram mot julaften.

 

Klær, sko og vesker øker mest

Hovedorganisasjonen Virke kunne sist fredag melde om at julelønn på konto bidro til en omsetningsøkning på 30 prosent fra uke 50 til 51 på norske kjøpesentre. Det var kles-, sko og veskebutikkene som økte omsetningen mest denne perioden, med hele 41 prosent. Omsetningen i de to første ukene i desember i år er 0,6 prosent høyere enn i de samme to ukene i fjor.

- Det er det grunn til å forvente en vekst i størrelsesorden 5 prosent i desember i år, dersom vi får samme handlemønster som i fjor, skriver Virke i en pressemelding, og påpeker samtidig at stadig mer av julehandelen skjer over nettet - hjemme fra sofaen.