Yngvar Trandem, leder av Mosseregionens Næringsutvikling (MNU), mener det er viktig å ta vare på bedrifter som Aker Solutions.

Har foreslått en alternativ trasé for modulvogntog inn til Aker Solutions

Mosseregionens Næringsutvikling (MNU) har engasjert seg i saken om Aker Solutions og deres behov for å ta i bruk modulvogntog. – Vi kan ikke akseptere et avslag, sier leder Yngvar Trandem.

Lokale nyheter

Dagsavisen Østfold har tidligere skrevet at Aker Solutions på Jeløy i Moss er avhengig av å få levert større gods, blant annet 20 meter lange stålrør, for å gjennomføre flere millionprosjekter. For å frakte dette inn til bedriften, ønsket de å ta i bruk såkalte modulvogntog (se fakta), men Vegdirektoratet ga tommelen ned.

Inntil nå har ikke avslaget betydd noen stans i produksjonen, ifølge fabrikksjef Vigleik Sexe. Han fortalte etter påske at de for tida jobber med å sveise rør som «kun» innebærer 13 meter lang frakt.

– Da klarer vi oss, men for lengre rør må vi søke om dispensasjon. Derfor ser vi på mulighetene for å bringe modulvogntog inn til oss via en alternativ trasé, sa han da.

LES OGSÅ: Nekter å la 25 meter lange vogntog krysse Kanalbrua i Moss

Vil kjøre inn motsatt vei

Selskapet får nå hjelp av Mosseregionens Næringsutvikling (MNU), med Yngvar Trandem i spissen. De har foreslått at modulvogntogene kan kjøre til bedriften via ruten Helgerødgata, Gimleveien, Nesveien, Rambergveien og Værftsgata.

Årsaken til det første avslaget var at modulvogntogene ikke klarte svingen fra Kanalbrua/Helgerødgata og inn til Værftsgata. Heller ikke Øisteins gate skal ha vært stor nok for vogntogene. Med denne nye traseen skal det ikke lenger være noen hindring, ifølge MNU.

– Jeg ser ingen gode grunner for at det nye forslaget skal avslås. Dette går an i praksis, det er jeg helt overbevist om, sier Trandem.

– Hva hvis Vegdirektoratet mener noe annet?

– Vi kan ikke akseptere et avslag. Dette er kjempeviktig for næringslivet å få løst.

Viktig bedrift

Han mener Aker Solutions på Jeløy er svært viktig, ikke bare for Moss, men hele arbeidsmarkedet i Østfold og Follo.

– De er en bedrift i verdensklasse. Derfor er det viktig å sørge for å gi dem gode konkurransevilkår. For å tilrettelegge for næringslivet og arbeidsplasser, må det en velvilje til. Det forutsetter jeg at Vegdirektoratet har, sier Trandem.

– Håpløst å søke om dispenasjon hver gang

En alternativ løsning har hele tida vært å søke om dispensasjon hver gang Aker Solutions trenger å frakte lange gods inn til bedriften på Jeløy. Det er en løsning som Trandem mener ikke er god nok.

– De må frakte dette såpass ofte, at det vil være håpløst å søke om dispensasjon hver gang. Det er også helt unødvendig når det allerede finnes en bedre løsning, sier han og sikter til bruk av modulvogntog.

Nok en gang en lang ventetid for å få svar

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) sendte 24. april en henvendelse til Statens vegvesen, hvor de ba om en tilbakemelding på om den nye traseen ville være gjennomførbar for modulvogntog. Per nå har de ikke fått noe svar.

Vegdirektoratet har, som sist gang, bedt Statens vegvesen lokalt om å vurdere saken.

– Det er per i dag ikke kommet tilbakemelding fra Region øst i saken. Jeg vet derfor ikke om kriteriene er oppfylt for strekningen, forteller Cathrine Thorbjørnsen, Vegdirektoratets saksbehandler for modulvogntogveglistene.

– Jeg er overrasket over at en så stor organisasjon skal bruke så lang tid på å vurdere en ny traséløsning, forteller Johan Kristian Bjerke, NLFs regionsjef i Østfold, Oslo og Akershus.