Det nye kampflyet har en motor som kan bringe flyet opp i en toppfart på nesten 2.000 km/t. Den krever et godt kvalifisert vedlikehold. FOTO: LOCKHEED MARTIN

Går for Gardermoen

FLØYET FUGL?: Lokale krefter har lenge ønsket at vedlikeholdsarbeidet av de nye F35-motorene skal skje på Rygge flystasjon. AIM Norway er den eneste aktøren i Norge som kan få jobben. De foretrekker Gardermoen.

Selskapet, som i dag blant annet står for vedlikeholdet av F16-motorene, kjemper om å få kontrakten for Forsvarets nye kampfly.

- Vi mener vi stiller sterkt. Vi har en organisasjon som er veldig kapabel til å ta denne jobben, forteller Ove Haukåssveen, administrerende direktør i AIM Norway.

 

Rygge kun en Plan B

Dersom de skulle få kontrakten, er spørsmålet hvor vedlikeholdsarbeidet vil skje. Det eneste som er klart, er at det ikke vil være på Kjeller, hvor de i dag har sin hovedvirksomhet.

Når AIM Norway har sett seg rundt, har Rygge flystasjon seilt opp som en mulig kandidat. Nå er de i beste fall kun en plan B.

- I utgangspunktet satser vi på det militære området ved Gardermoen. Det er der vi ønsker å havne. Vår forståelse så langt er at den plassen er tilgjengelig for oss.

- Betyr dette at løpet er kjørt for Rygge?

- Inntil vi har satt spaden i jorda på Gardermoen, holder vi andre muligheter åpne, deriblant Rygge. Det har vi også sagt til dem. Men per nå satser vi altså på Gardermoen.

 

Verdifull kontrakt

Først må selskapet i det hele tatt få kontrakten. Dit er det fortsatt en lang vei. Første steg ble tatt i sommer. Da sikret de seg en avtale med Pratt & Whitney, som produserer motoren til F35. Den vil gjøre det mulig å få på plass et depot på Gardermoen med vedlikeholds- og modifikasjonsmuligheter for motorene.

Det er til slutt de ni nasjonene i Joint Strike Fighter-partnerskapet, deriblant Norge, som skal bli enige om hvem som får oppdraget.

Endre Lunde, kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsdepartementets kampflyprogram, forteller at de ikke har noen preferanser for hvor vedlikeholdsarbeidet av motorene skal foregå.

- Det viktigste for oss er at vi får vedlikehold som tilfredsstiller prinsippene om «best value». Det vil si at bedriftene som kan levere på tid, kostnad og ytelse får oppdragene. Samtidig jobber vi for å posisjonere norsk industri. Vi håper at de skal være en del av dette. En slik kontrakt kan ha stor betydning.

- Hvor mye er den verdt i kroner?

- Det gjenstår å se, men det er snakk om store summer og mange arbeidsplasser. En slik kontrakt åpner også muligheten for å være en aktør for hele den europeiske flåten. Da snakker vi om vedlikeholdsoppdrag for opp mot 500 fly, inkludert amerikanske fly stasjonert i Europa.

 

På plass innen 2017

Flere andre aktører fra Europa er interessert i kontrakten. Seleksjonsprosessen er nå inne i en fase der de snart vil komme med en nedjustert liste over kandidater.

- Slik vi har forstått, skal dette skje innen slutten av året, sier Haukåssveen.

- Vi har ikke tidfestet det, men det skal skje i løpet av kort tid. Vi må allerede ha på plass en struktur når de første flyene begynner å lande på Ørland i 2017, forteller Lunde.

- Hvordan ser du på sjansene til Norge?

- Jeg tror vi har gode muligheter, svarer han.

kenneth.stensrud@dagsavisen.no