Nyheter

Frykter mer kø

Kommunen vil stenge ett av kjørefeltene over Kanalbrua for å gjøre plass til sykkelvei. Ap advarer mot trafikkaos.

Kanalbrua er i dag en av de mest trafikkerte veiene i Moss. Hvis ett felt stenges av, vil køene vokse enda mer, advarer Maria Aarum Molteberg (Ap).

– Moss er fortsatt en småby. Vi kan ikke fjerne privatbilistene helt, sier hun.

Gaper for høyt

Endringene på Kanalbrua er ett av flere tiltak i kommunens nye strategiplan for sykkelveier (se fakta), som skal opp til behandling i neste møte i Miljø og samferdselsutvalget (MISA) på onsdag. Målet er å legge til rette for at myke trafikanter og kollektivtrafikk blir prioritert fremfor bilister.

– Vi er ikke negative til sykkeltiltak, men her mener vi det er litt for mye på én gang. Forslaget vil føre til mer kø over Kanalbrua – en kø som også bussen og annen kollektivtrafikk må stå i, sier Ap-politikeren.

Næringsvirksomhetene kan også bli skadelidende dersom all utkjørsel fra Værftsgata stenges av, mener Molteberg.

– Vi kan ikke ofre arbeidsplasser for sykkelveier, mener hun.

Molteberg er videre kritisk til at sykkelplanen ikke har blitt lagt ut på høring.

– Dette er endringer som får store konsekvenser for mange i byen vår, og vi mener innbyggerne må få mulighet til å uttale seg om det.

– Tjener på å fjerne feltet

Sindre W. Mork (V), leder av MISA-utvalget, trekker motsatt konklusjon. Han tror sykkelplanen vil føre til mindre kø over Kanalbrua.

– Biltrafikken vil tjene på at man fjerner det ene feltet. Ved at man legger til rette for mer sykling, vil de som har muligheten til å sykle gjøre det. For hver sykkel sparer man en del meter med bil i trafikken. Dermed minskes også køen, sier han.

Den forklaringen er ikke god nok, repliserer Molteberg.

– Det er helt sikkert noen flere som kommer til å sykle, og det er flott, men det er ikke alltid forholdene er som i dag. Jeg ser ikke for meg at så mange flere kommer til å sykle hver dag gjennom høsten og vinteren, sier hun.

Ingen krav om høring

Ifølge Jens Terkelsen, kommunalsjef for plan, miljø og teknisk, er det ikke et krav at kommunens sykkelplan legges ut på høring.

– Det er ingen kommunedelplan, bare en fagplan. Det er ikke et juridisk bindene dokument, men en plan man kan gjøre endringer på forløpende, sier han.

Selv om det nye sykkelkartet får politisk flertall i bystyret 20. juni, er det ikke gitt at alle tiltakene blir gjennomført. Kommunen er nemlig avhengig av finansiering. I tillegg må Østfold fylkeskommune gi grønt lys for å gjennomføre tiltakene på fylkesveiene, altså langs Kanalbrua og Fjordveien.

Mer fra Dagsavisen