Teaterkråkene har premiere på musikalversjonen av «Peter Pan» i morgen, lørdag. Over 2.800 billetter er allerede solgt. Det er rekord. FOTO: MARIA WAAGAN

Fra Billy til Peter

Mosseregissør Linn Olsen hoppet rett fra Billy Elliot på Folketeatret i Oslo, til Teaterkråkenes «Peter Pan» på Parkteatret i Moss. I morgen er det premiere, men overgangen har hun ikke kjent så mye på.

- Hvor det brenner nå? Jeg føler det brenner overalt nå, sånn rett før premieren. Men det er en kontrollert brann - jeg sitter med brannslukningsapparatet i hånda.

Linn Olsen ler. Teaterkråkene-regissøren forteller at alle brikkene nå må komme på plass. Alt skal funke - alle deler som er blitt øvd på, utviklet og produsert hver for seg, skal nå settes sammen til en helhet.

- Så får vi se hvordan det blir. For sånn er det jo i denne bransjen; man vet jo aldri helt. Men vi begynner å bli trygge på det vi skal.

Når Dagsavisen Moss Dagblad snakker med regissøren, er hun på Parkteatret, hvor forestillingen har premiere på lørdag. Det er snart to uker siden hele gjengen - alle aktører, foreldre, musikere - flyttet inn i byens kulturelle storstue. Det skjedde mandag 17. november. Da hadde de bare øvd i seks uker.

- Vi har til sammen hatt åtte uker med prøver. Det er like mye, eller lite, tid som proffene bruker. Men vi har ikke øvd hver dag, og det er jo amatører som er med her, så det er blitt mye å prente inn i hodene på skuespillerne på veldig kort tid, sier Olsen.

 

Rekordsalg

Men når Teaterkråkene sprenger alle rekorder med over 2.800 solgte billetter allerede før selve premieren, da er det motiverende likevel. For alle. Og da gjør det ikke noe at mye hardt arbeid må til.

- Vanligvis ender vi opp med rundt 3.500 solgte billetter totalt. Vi kommer til å sprenge det tallet i år, sier Olsen fornøyd.

For regissøren, som kom rett fra oppsetningen av braksuksessen Billy Elliot på Folketeatret, betyr hardt arbeid blant annet at hun merker at hun stiller de samme kravene til foreldrene i Moss, som hun gjorde til de proffe scenearbeiderne i Oslo.

- Vi skal ikke unnskylde en dårlig parykk med at dette «bare er barneteater». Det finner vi oss ikke i. Her skal det være perfekt, sier Olsen.

Strenge-Linn

Hun innrømmer at hun kan bli i strengeste laget. Onsdag tok hun seg i å si til aktørene at «dere står jo bare der og henger! Det ser ut som dere ser på nissetoget!»

- Herregud, jeg håper de fortsatt liker meg etter premieren, ler mossingen.

- Og jeg håper de vet at jeg innerst inne er veldig glad i dem!

Hun forteller om enormt arbeidsvillige aktører, hvor hovedvekten i år er mellom 10 og 15 år.

- Vi har hatt et slags generasjonsskifte, for mange av de tidligere aktørene var ferdige på videregående skole og har forlatt byen i år. Da ville vi rekruttere i riktig ende, altså blant de yngre. Så det kan nok hende de har opplevd en litt strengere Linn enn de andre gjorde for et par år siden, sier regissøren.

Hun skryter hemningsløst også av foreldregruppa, som «løper som piska skinn» de siste dagene før premieren.

- Kostymegruppa har laget fantastiske kostymer, med detaljer som er helt perfekte, sier Olsen.

- Vi har en utrolig dyktig gjeng her. Det er nesten så vi glemmer at det er barn som står på scenen. Det er så mye talent!