Nyheter

Fem år med underskudd

Årsregnskapene til Visit Moss siden 2009 er dyster lesing. Det har vært fem år med driftsunderskudd.

Verst var resultatet i 2013, med et årsresultat etter skatter på 510.000 kroner. Visit Moss hadde da negativ egenkapital. På nettsidene til Proff The Business Finder, ble både lønnsomhet og soliditet i 2013 betegnet som «ikke tilfredsstillende». Visit Moss ble stiftet i 2008, og årsresultatene etter skatt de siste fem årene har sett slik ut, viser regnskapstallene:

* 2009: - 181.000 kroner

* 2010: - 10.000 kroner

* 2011: - 122.000 kroner

* 2012: - 6.500 kroner

* 2013: - 510.000 kroner

Stor gjeld

I styrets beretning for 2013 regnes det med at store deler av kostnadene i 2013 ville skape inntekter i 2014, og at store deler av underskuddet ville bli dekket inn av de kommende inntektene. Derfor ble det også budsjettert med overskudd. Nå gikk det ikke riktig slik som styret hadde lagt opp til, og på eiermøtet rett før jul kom det fram at Visit Moss nå har en gjeld på 2,1 millioner kroner.

Advokat Even Rønvik leder avviklingsstyret, som har hatt to møter i jula. Det er så langt meldt om 53 kreditorer. Advokat Rønvik opplyser til Moss Avis at det er mulig at kreditorene kan få en dekning på inntil 50 prosent av sine krav.

Akkord på 50 prosent?

Moss kommune har vedtatt å gi et bidrag på drøyt 600.000 kroner, mens Rygge kommune skal bidra med 240.000. Det er tvilsomt om Råde og Våler vil bidra med bevilgninger, og dermed er det er det fortsatt en stor manko i forhold til de 2,1 millionene som selskapet skylder. Flere kreditorer har signalisert at de ikke vil godta en akkord som kun vil gi inntil 50 prosent dekning. Kommuneloven

Moss kommunes kontrollutvalg skal ta opp situasjonen i Visit Moss på sitt neste møte, men kun som en orienteringssak. Begrunnelsen for dette er at Moss kommune ikke har hatt representanter i styret, selv om kommunen har vært største aksjonær. Men på eiermøtet rett før jul ble aksjene fra de private eierne overdratt til Moss, Rygge, Råde og Våler. Visit Moss er dermed blitt et heleid offentlig selskap. Da gjelder Kommunelovens § 80, som ble tilføyd i loven i 2003, og som gir regler om «Innsyn og undersøkelser i selskaper».

 

Lovlig og forsvarlig

- Når selskapet nå er et heleid, offentlig selskap, kan kontrollutvalget og revisjonen i hver av de fire kommunene kreve innsyn i alle sider av selskapets virksomhet. Det innebærer i praksis at de har lovlig mulighet til å foreta en gransking. Det hadde stilt seg annerledes hvis det hadde vært private aktører inne på aksjonærsiden, men det er eierforholdet her og nå som avgjør dette. Kontrollutvalgets oppgave er blant annet å ivareta kommunens eierinteresser i eksterne selskaper, og påse at selskapene drives lovlig og forsvarlig og i overensstemmelse med eiernes retningslinjer, sier Jan Fridthjof Bernt til Dagsavisen Moss Dagblad, som er professor i offentlig rett ved Universitetet i Bergen, og en av landets fremste eksperter på kommunalrett.

Mer fra Dagsavisen