Nyheter

Dropper handleturen til Sverige

For første gang på årevis gjør Cathrine Nygård og Per Ole Solberg påskeinnkjøpene i Norge. Svak kronekurs og heftig priskrig får flere til å droppe harryhandelen, tror lokale butikksjefer.

Bilde 1 av 2

– Når vi kan få kjøpt dagligvarene like billig i Moss som i Sverige, begrenser det grensehandelen, sier Nygård og Solberg.

De to gjør unna påskehandelen på Rema 1000 i Gartnerveien i Rygge, og det er første påske på flere år at de har kuttet ut turen over grensa.

– Vi er prisbevisste, og denne gangen var det prisene på frukt og grønt som fristet. Appelsiner til 2,50 per kilo og rimelige grønnsaker gjorde at vi stakk innom Rema. Billig smågodt er allerede kjøpt inn, sier Nygård.

Beinhard kundekamp

Rema-kjøpmann Roger Hansen har ikke tall for påskeomsetningen ennå, men er helt klar på at det har vært en solid påskehandel.

– Jeg kan ikke dokumentere at butikken tar markedsandeler fra grensehandelen, men det ser ut til at svekket kronekurs og aktiv priskrig har en stor innvirkning. Hvis en konkurrent setter ned prisene, er vi raske til å gjøre det samme. I tillegg har hytteturister begynt å ankomme distriktet, og det merkes på salget, sier han.

Konkurransen merkes ikke på Nordby-senteret i Strömstad, ifølge butikksjef Ole Jørgen Lind i Maxi Mat.

– Det er ikke vanskelig å føre priskrig når varehyllene er tomme, og våre kunder forteller at det nå er tomt for smågodt i mange norske butikker. I forrige uke omsatte vi for fem prosent mer enn tilsvarende uke i fjor. Prisene er fortsatt langt lavere i grenseområdene, sier Lind.

Flere har uttalt seg kritisk til priskrigen på særlig smågodt, som lavpriskjedene har priset til 2,90 kroner per hekto. Landsforeningen for overvektige har blant annet bedt butikkjedene om å være sitt ansvar bevisst for hvordan de tilbyr varene sine, skriver P4.

Kritisk til smågodt-salg

Kiwi-kunde Grete Lindseth er enig i kritikken.

– Butikkene burde heller gå foran og kjøre kampanjer på frukt og grønnsaker, mener Lindseth.

Som et motsvar til de pressede prisene på smågodt, har Kiwi – i likhet med Meny – satt ned appelsinprisene til 2,50 kroner kiloet, forteller butikksjef Stig Bakkom ved Kiwi i Rabekkgata. Priskrigen mellom dagligvarekjedene har gått så langt at enkelte butikker nå har innført begrensninger på antall salgsvarer kundene får kjøpe.

– Vi opplever at restauranter og enkelte mindre butikker kjøper opp store partier og selger varene til en høyere pris, forteller Bakkom.

Prisbevisste

Ifølge Bakkom har priskrigen også en annen side:

– Når vi selger billig smågodt, går salget av tradisjonell påskemarsipan drastisk ned. Kundene er voldsomt prisbevisste, og det fører til denne type utslag.

Også ved Rema 1000 har butikksjefen måttet stramme inn på salgsvarene.

– Jeg misliker slike begrensninger, men noen ganger er det faktisk nødvendig. Når vi nå selger billig ketsjup, blir det feil hvis noen kjøper inn dette i kassevis. Ellers har vi god tilgang av varer, sier Hansen.

Mer fra Dagsavisen