Nyheter

Åpner byen mot sjøen

Å vandre langs Akerselva, nei unnskyld, Mosseelva, for så fortsette videre mot Sjøsiden på den gamle jernbanelinja à la High Line Park i New York. Det er kommuneplanlegger Terje Pettersens store drøm.

Drømmene er store og planene mange. Nå er den nye sentrumsplanen for Moss i perioden 2015-2026 klar for politisk behandling. Men mange av planene strekker seg mye lenger inn i framtida.

Sentrumsplanen legger føringene for sentrums framtid. Stikkord er at flere skal bo og arbeide i og nær sentrum, byutviklingen skal bli mer kompakt og sentrum skal utvikles fra dagens kjerne i gågata og utover. Kulturkvartalet med Parkteatret som regionalkulturhus og oppgradering av Kirketorget blir viktige knutepunkter

Men kanskje viktigst: Hva med Verket og Sjøsiden? De to områdene blir sammen med den sentrumsnære delen av Jeløy med i en ny definisjon av sentrum. Det er naturlig nok Verket-eier Höegh Eiendom som sitter på det konkrete svaret akkurat her, men i sentrumsplanen foreslår rådmannen at området utvikles fra ensidig industriområde til en bydel med blanding av både boliger, næring og rekreasjon som kobles til sentrum.

- Vi tenker oss at det kan bygges opp mot drøye 1.000 nye boliger på Verket, sier kommuneplanlegger Pettersen.

 

Fjordbyen moss

Vi er byen på solsiden, men likevel er det mange områder i sentrum som i dag er lukket mot solen fra sjøsiden. Det vil rådmannen og kommuneplanleggeren gjøre noe med.

- Vi vil styrke Moss som fjordby og åpne for at det blir utviklet to kilometer med ny sjøfront, sier rådmann Bente Hedum.

Pettersen forklarer at dette er områdene langs Mosseelva og rundt Verket, og etter hvert Sjøsiden og Alphabrygga på Jeløy-siden av Kanalen.

Drømmen er en sammenhengende sjøpromenade fra Sjøsiden til Verket, og lenger inn i framtida til Kambo og Rygge i hver sin retning. Jernbanen kommer, og da åpner det som kjent for at dagens spor kan brukes til noe annet, og Moss har sett til verdensmetropolen New York for inspirasjon, hvor de har bygd et rekreasjonsområde og gang- og sykkelsti på den gamle jernbanelinja. Slår man det sammen med et nytt, grønt belte langs Mosseelva, blir bildet noe helt annet enn det er i dag.

- Tenk deg å gå nedover det som skal bli «nye» Akerselva ned til Mossesundet, og så gå videre til Sjøsiden langs denne parken, sier Pettersen entusiastisk.

 

jernbane og tunnel

En helt annen ting, som også har betydning for hvor grønn byen skal bli, er ny tunnel for riksvei 19 og jernbane. I sentrumsplanen forutsettes det at disse to prosessene foregår samtidig.

- Disse prosjektene må kobles sammen. Det kan godt være at det blir som to prosjekter, men det må foregå parallelt. Derfor må svarene fra myndigheten komme, sier Hedum.

Mer fra Dagsavisen