TRAPPER OPP: Aksjonskomiteen «Bedre byutvikling i Moss» (ABBM) trapper opp virksomheten sin for å få en utredning av en alternativ togtrasé gjennom byen. Arthur Wilhelm Kristiansen (t.v.), Zizi Johansen og Wenche Øverland fikk ny informasjon på ABBM-stand av Line Marie Winther (bak) og Jonathan Parker.

Aksjonistene bestiller egen togutredning

– Vi vil hyre inn selskapet Norsk Bane AS til å lage en uhildet utredning av en annen togtrasé enn det flertallet i bystyret har vedtatt.

Det sier talsmann Jonathan Parker i aksjonskomiteen «Bedre byutvikling i Moss» (ABBM).

200.000 kroner

Han forteller at aksjonsgruppen skal samle inn 200.000 kroner for å kunne få en alternativ utredning til vedtaket om ny togtrasé som Moss bystyre har vedtatt.

– Hvordan skal dere få samlet inn et såpass stort beløp?

– Vi skal ha et medlemsmøte i løpet av kort tid. Der vil det bli fastsatt en medlemskontingent. Det er forslag om 300 kroner. Fra dette møtet vil gå ut en oppfordring til byens befolkning om å gi bidrag, slik at vi får en alternativ utredning. Vi skal stå på stand, være synlig på ulike møteplasser og bruke sosiale medier aktivt.

– Vil dere søke Moss kommune om penger?

– Det har vi ikke diskutert. Men det hadde vært naturlig at kommunen bidro. Det er tross alt kommunen som burde gjort denne utredningen innenfor sine budsjetter. Når vi ber Norsk Bane AS om en utredning, så kan det hende at den konkluderer for en annen løsning enn den vi primært ønsker. Men det er en sjanse vi må ta. Det viktige er at den endelige beslutningen blir gjort på et bredt grunnlag, sier Parker.

Østfold-samarbeid

Han forteller at ABBM også har opprettet kontakt med dem som aksjonerer for «Rett linje» i Sarpsborg og Fredrikstad.

– Det er mulig at vi kan ta en felles innsamling med dem, og at Norsk Bane også kan leies inn for å gjøre den utredningsjobben som kommuneflertallene ikke ønsker, sier Parker.

Han forteller at en alternativ utredning skal være klar fram til at statsbudsjettet legges fram i oktober.

– Men nå begynner snart rivingen av hus i Strandgata i Moss. Er ikke prosessen allerede kommet for langt?

– Jeg tror det fortsatt er mulig å reversere kommunestyrets vedtak. Og jeg håper at rivingen i Strandgata kan bli utsatt. Vi har bestemt oss for at sivil ulydighet ikke skal brukes som aksjonsform for å ramme uskyldige tredjepersoner. Men det kan naturligvis bli aktuelt å aksjonere hvis husrivingen starter i løpet av kort tid. Det vil i tilfelle kun ramme Bane Nor, sier Parker.

Prosjektleder Jarle Rasmussen i Bane Nor sier at rivingen sannsynligvis vil starte opp rundt månedsskiftet august/september.

– Da vil også søndre jernbaneovergang bli stengt for trafikk.

– Har dere fått noen signaler fra samferdselsdepartementet om å utsette arbeidet med ny togtrasé i Moss?

– Nei. Og vi holder oss til den planen som er vedtatt i bystyret, sier Rasmussen.