Nyheter

102 usikrede planoverganger i Østfold

Det er 102 usikrede planoverganger på jernbanestrekningene i Østfold. 42 på Vestre linje (fra Moss til Kornsjø) og 60 på Østre linje (fra Ski til Sarpsborg).

Bilde 1 av 2

I forbindelse med dødsulykken i Danmark nylig, der en norsk far og hans sønn omkom, er det blitt ny oppmerksomhet på usikrede planoverganger i Norge. Den siste større ulykken på en planovergang i Østfold fant sted i januar 2018 i Råde. Et tog kolliderte med en veiskrape.

120 millioner

Kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Jernbaneverket forteller at det er totalt 61 planoverganger på Vestre linje og 77 på Østre linje gjennom Østfold. På Vestre linje er det 18 som er sikret med bom, mens det tilsvarende tallet på Østre linje er 16. Alle usikrede planoverganger er på privat grunn. På offentlige veier er planovergangene sikret med lyd og lys, eller lyd, lys og bom.
– Målet er å fjernet alle usikrede planoverganger, og det er bevilget 120 millioner kroner til dette prosjektet. Men det tar tid. Mange planoverganger går over gårdsbruk, og det må forhandles med grunneierne for å kunne endre traséer. Noen ganger er det nødvendig med forhandlinger med flere grunneiere for å få bygget en undergang under toglinja eller bru over. I slike tilfeller er det Bane Nor som tar regningen, sier Harry Korslund.

Sensorsystem

På offentlig veier vil bilister komme til planoverganger som er sikret med lys og bom. Det er utenfor allfarvei at det er usikrede planoverganger. disse er ofte markert med et såkalt andreaskors (en x) på gul grunn, med budskapet «stopp, se, lytt» i svarte bokstaver.
I 2018 anbefalte Statens Havarikommisjon for Transport  (SHT) Bane Nor om å merke alle planoverganger med nødnummer og stedsangivelse. – Dette var plass fra 1. april i år, sier Erik Ø. Reiersøl Johnsen. Han er direktør i Statens Jernbanetilsyn. Men Havarikommisjonen hadde også en langt mer omfattende anbefaling.
– Ja, vi anbefalte at Bane Nor bør utrede sensorer på planoverganger for å hindre ulykker med tog og andre kjøretøy. Det er et sikkerhetstiltak som kan hindre alvorlige ulykker, sier avdelingsdirektør Kurt Olsen.  
– Dette er teknisk løsning som varsler om at det finnes større gjenstander på toglinjen. Da får lokføreren anledning til å stanse før det kommer til en kollisjon. Et slikt sikkerhetssystem finnes ikke i Norge. Men det er til dels i bruk i Sverige og ganske godt utbredt i Japan.
I Norge skal det nå innføres et helt nytt signalsystem, basert på europeisk standard. På Østre linje i Østfold er det satt i gang et prøveprosjekt med dette signalsystemet. Dette er et system som gir muligheter for å installere sensorer, sier Kurt Olsen.

- For tidlig å konkludere

Erik Ø. Reiersøl Johnsen bekrefter at Havarikommisjonen  har anbefalt at det installeres hinderdeteksjon på planoverganger.
– Bane Nor har gjort en analyse for å se på mulighetene for å installere hinderdeteksjon på planoverganger. De har vurdert om det er mulig. og kost-nytte effektivt, å installere slik deteksjon, eventuelt i forbindelse med det nye signalsystemet; ERTMS. Vi har analysen til saksbehandling. Innhold i analysen og vår konklusjon er det for tidlig for oss å si noe om, sier Reiersøl-Johnsen.

Mer fra Dagsavisen