Nyheter

– Ikke kast blår i øyene på velgerne

De tre partitoppene til Moss Høyre, ordførerkandidat Harald Fløgstad og 2. og 3.-kandidatene Sissel Rundblad og Jørn Wille, avviser blankt muligheten for en omkamp om togtraseen i Moss.

Høyretrioen reagerer på Moss Dagblads lederartikkel sist lørdag. I lederartikkelen drøftes mulighetene for at flertallet, når det gjelder valg av togtrasé gjennom Moss, kan smuldre bort hvis tendensen i meningsmålingene fortsetter å svekke alliansen Høyre+ Arbeiderpartiet.

– Ikke urolige  

– Vi er ikke urolige, for vi ser det som utenkelig at et nytt flertall vil få gjennomslag for å utrede et annet alternativ for bygging av jernbanetraseen og togstasjonen. Det er å kaste blår i øynene til velgerne når en del politikere nå later som om det er mulig å få endret de vedtakene som er gjort i Moss bystyre, sier Jørn Wille.

– Hvorfor?
– Det er ikke slik at en forundersøkelse for Myraalternativet i regi av selskapet Norsk Bane kan legges til grunn for et så stort prosjekt som en jernbanestrekning krever. Departementet vil naturligvis hente inn egen ekspertise, og gjøre en grundig kvalitetssikring før det kan igangsettes et arbeid med en ny togtrasé. Det vil ha en svært høy prislapp. Nå ligger jernbanesporet og togstasjonen i Nyquistbyen inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Hvis et nytt kommunestyreflertall ønsker en annen trasé, risikerer vi å falle ut av NTP. Da kan det ta lang tid å komme i mål.
 Det vil i beste fall ta et par år før en ny, kvalitetssikret utredning er ferdigbehandlet. I denne perioden må alt arbeid på den vedtatte traseen stanse. Det er inngått kontrakter i milliardklassen, og entreprenørene vil garantert gå til søksmål hvis de inngåtte avtalene ikke overholdes, sier ordførerkandidat Harald Fløgstad.
Sissel Rundblad følger opp, og mener at en rekke bygg i sentrum vil bli revet hvis Myraalternativet skulle bli en realitet.

Katta ut av sekken

– I tillegg vil bygging av en kulvert nær drikkevannskilden Vansjø medføre stor risiko. Jeg tror at Arild Svenson i Ny Kurs slapp katta ut av sekken da han mente at det ville være valgflesk å påstå noe annet enn at løpet er kjørt for ny togtrasé. At han trekker seg på dette utsagnet etterpå står ikke til troende, sier Sissel Rundblad.
De tre Høyretoppene maner til ro rundt det jernbanealternativet som er valgt i Moss, og mener at det er viktig å se framover.

– Høyre tar feil

– Jeg mener oppriktig at vi må søke ny behandling av planene om jernbanetraseen. Så Høyre tar feil når de snakker om at mine utsagn ikke står til troende. At jeg uttalte meg klønete i et intervju, tar jeg på min kappe. Men jeg har forsøkt å oppklare dette i etterkant, og står trygt forankret på programmet til Ny Kurs, sier partiets ordførerkandidat, Arild Svenson. Han mener at det uansett er viktig å bygge en jernbane som dekker framtidens behov; selv om det skulle tilsi at tidligere bystyrevedtak blir forkastet.

Faktaramme - Togsporet i Moss

  • Bane NOR skal bygge ti km dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert to tunneler og en ny jernbanestasjon i Moss på 800 meter.

  • Forberedende arbeider startet høsten 2017.

  • 121 bygg i Nyquistbyen ble revet for å klargjøre arealer for jernbaneutbyggingen.

  • Byggestart for hovedarbeidene er 2019. De første togene skal etter planen gå i 2024.

  • Prosjektet skal stå helt ferdig i 2025.

  • Etter utbyggingen skal ny reisetid på strekningen Moss-Oslo bli på 30 minutter.

Kilde: Bane Nor

Mer fra Dagsavisen