Nyheter

Her trener norske spesialstyrker på den nedlagte flyplassen i Rygge

Mens Moss lufthavn Rygge står brakk, benytter Forsvaret seg av lokalene til å trene sine beste menn.

Bilde 1 av 9

For bare noen år siden var Moss lufthavn Rygge (MLR) et sted der millioner av passasjerer årlig passerte gjennom korridorene.

Siden nedleggelsen i 2016 har det moderne terminalbygget derimot stått brakk.

Det har Forsvaret nå utnyttet.

LES OGSÅ: Forsvarssjefen ønsker å styrke aktiviteten ved Rygge

Gisselsituasjon

Tidligere i høst ble flyterminalen igjen fylt opp av yrende liv, i form av styrker fra Forsvarets spesialkommando (FSK) og Heimevernet (HV).

Hensikten var å øve på en gisselsituasjon. Mens Heimevernet sikret bygget utenfra, tok styrker fra FSK seg inn i terminalen og gjennomsøkte det 18.000 kvadratmeter store bygget i jakten på terrorister og gisler, spilt av markører.

Myteomspunnet enhet

FSK er en spesialstyrke som blant annet skal støtte politiet med terrorbekjempelse, både på land og til havs. De er regnet som noe av det ypperste Forsvaret har å by på av soldater. Enheten ble etablert allerede i 1982, men ble først offisielt anerkjent av Forsvaret i 1999.

Oppdraget på MLR var en del av Øvelse Oslofjord, som ble avholdt i september. ​Øvelsen var den største militærøvelsen på Østlandet i år.

LES OGSÅ: Gir opp å gjenåpne Moss lufthavn Rygge i 2020

– Lærerikt

Lars Andersen, troppssjef i Heimevernets innsatsstyrke Polar Bear VI, var en av dem som deltok i oppdraget på flyplassen.

– Det er alltid lærerikt å jobbe med andre enheter. Vi er jo alle på forskjellige nivåer, og med ulike sterke og svake sider. Men alle møter med andre avdelinger er en arena for å lære nye ting, sier han ifølge Forsvarets egne nettsider.

Moss Lufthavn Rygge (MLR)

Stiller bygget til disposisjon

Espen Ettre, talsperson for Rygge Sivile Lufthavn (RSL), selskapet som eier flyplassen, forteller at de ikke var vanskelige å be da Forsvaret spurte om å få trene i terminalbygget.

– Vi har et nært forhold til Forsvaret. De holder blant annet rullebanen i stand. Dersom de har et behov som vi kan dekke, så er ikke vi fremmed for å bistå dem, sier han.

LES OGSÅ: Flystyrtene i Etiopia og Indonesia skaper utfordringer for en mulig gjenåpning av Moss lufthavn Rygge (DA+)

Åpne for fremtidige militærøvelser

Ifølge Ettre ble terminalbygget overlevert i god stand etter øvelsen. RSL fikk også betalt for å leie ut bygget til Forsvaret.

– Vi synes det er fint at bygget kan brukes av noen mens det står tomt. Det blir også litt inntekter av det, men det er et relativt beskjedent beløp. Likevel hjelper det å redusere vårt underskudd, sier Ettre, som sier at de holder døren åpen for flere samarbeid.

– Vi er åpne for at de kan komme tilbake, så lenge det ikke går utover planene våre om å gjenåpne flyplassen, sier han.

LES OGSÅ: «I en tid med flyskam er det ikke lett å argumentere for en gjenåpning av Rygge»

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • ▪ De satte seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2019, men lyktes ikke.
  • ▪ Heller ikke en gjenåpning i 2020 lyktes de med.
  • ▪ Nå tar RSL sikte på å få til en gjenåpning våren 2021 i stedet.
  • ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper, som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.

---

Mer fra Dagsavisen