Hellstrøm får pris for sin sommerakevitt

Den kjente kokken og TV-personligheten Eyvind Hellstrøm, opprinnelig fra Moss, vil endre nordmenns drikkevaner, og ønsker å gjøre akevitt til helårsdrikk. Onsdag mottok han utmerkelsen «DOGA-merket» for utviklingen av Hellstrøm Sommer Aquavit.

Av Henning Poulsen, Pressenytt

– DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Akevitt hele året

Akevitt blir ofte assosiert med jula, og salget av de ulike akevittmerkene stiger raskt i desember. Nå vil Eyvind Hellstrøm gjøre akevitten til en helårsdrikk. Han har blant annet brukt blæretang fra Grimstad for å komponere sin sommerakevitt, som blir karakterisert som mild og rund.

For å komplementere akevitten henter vinhuset Moestue Grape Selection og designpartner Olssøn Barbieri inspirasjon fra myter og overtro knyttet til den norske midtsommernatten.

DOGA-Juryen er imponert over resultatet, og fremhever den helhetlige gjennomføringen av produktet:

«Flasken minner om gamle, håndmalte flasker, og er etter vår mening et svært vellykket samarbeid mellom designer og illustratør. Det er også et stort pluss at de har løpt linen helt ut, uten å falle for fristelsen til å kutte noen svinger med for eksempel plastforsegling eller papiretiketter,» skriver juryen.

Merket for god design

DOGA-merket, som tidligere het "Merket for god design", deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

– Det har vært en enorm bredde i årets søknader, samtidig som vi har lagt lista høyere enn noen gang før. Både bærekraft og tverrfaglighet er noe som går igjen hos veldig mange av de som mottar DOGA-merket i år. De beste design- og arkitekturprosjektene er de som svarer på konkrete samfunnsutfordringer, sier Tor Inge Hjemdal i DOGA.

DOGA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. Som pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur, legger DOGA til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring.