Nyheter

Forventer å måtte stenge riksvei 19 når det skal bygges ny gang- og sykkelvei

Arbeidet med å bygge en gang- og sykkelvei langs innfartsveien i Moss vil kreve mye sprengningsarbeid. Det vil trolig gå utover trafikken.

Bilde 1 av 2

Statens vegvesen skal bygge en ny gang- og sykkelvei mellom Flemminghjørnet og Tigerplassen.

Det er et krevende oppdrag. Mesteparten av strekningen langs innfartsveien er nemlig dekket av fjell.

– Prosjektet vil innebære betydelig sprengningsarbeid, sier Arne-Rino Bergli, Statens vegvesens prosjektleder for utbygging i Østfold.

Kan pågå i flere måneder

Det vil gi utfordringer for trafikken.

– I forbindelse med sprengningen må en forvente at det blir opphold i trafikken. Normalt sett betyr det at veien kan bli stengt i 15-20 minutter om gangen. Vi må prøve å finne fram til en løsning som er forenelig med både trafikkavviklingen og en fornuftig framdriftsplan for entreprenøren, sier Bergli.

Hvor lenge sprengningsarbeidet vil pågå er usikkert.

– Det kan hende det er gjort i løpet av noen måneder, sier Bergli.

###

Prosjektet innebærer også at det må bygges en ny, selvstendig bru mellom Myra og Verket/Elvebredden. Den vil gå ved siden av dagens bru over Mosseelva.

Ingen oppstart før i 2021

Det har tidligere versert rykter om at den nye brua skulle stå klar til byjubileet. Det vil ikke skje.

– Vi vet det har vært et ønske om å få dette i stand til byjubileet, men det kommer ikke til å skje. Det har nok vært en urealistisk forventning. Vi er bundet opp av midlene i Nasjonal Transportplan, og de kommer ikke før i 2020, sier Bergli.

Det innebærer at det ikke engang blir noen byggestart i jubileumsåret.

– Hvis alt går som normalt, ser vi for oss en oppstart i løpet av 2021, sier prosjektlederen.

LES OGSÅ: Sa nei til riksvei 19-løsning uten å mene det (DA+)

Påvirker ikke byggingen av ny riksvei 19

Selve byggetiden vil avhenge av når de kommer i gang.

– Vi regner med at prosjektet er ferdigstilt innen to år fra oppstart, sier Bergli.

Det er uansett i god tid før byggingen av en ny riksvei 19 mellom ferjeleiet og E6.

Mesteparten av strekningen hvor sykkelveien skal gå består av fjell (høyre side). Dermed krever prosjektet mye sprengningsarbeid.

Mesteparten av strekningen hvor sykkelveien skal gå består av fjell (høyre side). Dermed krever prosjektet mye sprengningsarbeid.

Ukjent prislapp

I statsbudsjettet for 2020 er det satt av 15 millioner kroner til prosjektet. Dette er ment som en oppstartssum.

– De 15 millionene betyr at vi kan gjøre ferdig prosjektering og konkurransegrunnlag. Den endelige prisen vil bli betydelig mer, forteller Bergli.

Det er Statens vegvesen, og ikke kommunen, som skal ta regningen. Den blir stor.

Hvor stor er ikke avklart. Moss Avis har tidligere skrevet at prosjektet vil koste opp mot 110 millioner kroner, men dette er et tall Bergli ikke kan bekrefte. Per i dag er det for tidlig å si noe om prisen, forteller han. Dette skyldes blant annet at det ikke er valgt entreprenør ennå.

– Det blir vanskelig å si noe om pris før våren 2020, sier han.

Bergli understreker at byggingen av gang- og sykkelveien ikke vil bli bompengefinansiert. Prosjektet skal kun finansieres med statlige midler.

LES OGSÅ: Frykter landskapet i Rygge skal bli rasert av fergetrafikk fra riksvei 19 (DA+)

Mer fra Dagsavisen