Nyheter

Fortsatt sykkelsatsing i Moss

Nye sykkelstier i Olav Kyrres gate på Jeløy og sykkelsti på Skarmyra er ferdig prosjektert. – Arbeidet i Olav Kyrres gate er allerede påbegynt, og vil ventelig kunne tas i bruk i juli/august. Skarmyraprosjektet vil ta noe lengre tid, men også det skal stå klart i løpet av året, sier rådgiver i Moss kommune, Peter Hovda.

Begge prosjektene inngår i sykkelplanen i Moss, og de to nye sykkelstiene i Moss skal stå ferdige i løpet av året.

Ferdig i sommer

Det kommunale organet Miljøløftet styrer den politiske prosessen med sykkelplanen. De ambisiøse målene er en sykkelandel på åtte prosent av alle reiser innen 2023, og denne andelen skal øke til 20 prosent innen 2028.

Men dette er mål som det ikke er lett å tallfeste. For Moss kommune vet ikke i dag hvor mange som sykler.

– Vi skulle hatt en fersk rapport fra Den nasjonale reisevaneundersøkelsen (RVU). Den var bebudet til mai måned i år. Men denne rapporten er blitt forsinket, og det gjør det vanskelig å anslå hvor stor del av reisene i distriktet som faktisk foregår med sykkel, sier Peter Hovda.

Han forteller at det foregår en egen sykkeltelling flere steder i Moss, men at disse sykkeltellerne ikke fanger opp alle som sykler. Derfor blir tallmaterialet noe tynt.

Mange planer

Det er et mylder av sykkelstier som er på planleggingsstadiet i Moss.

I Bråtengata er gatebredden smal, og planleggingen står på vent inntil reguleringsplanene for Fretextomta er klar.

Svaebakken i sentrum er avhengig av reguleringsplanen for Sterudkvartalet. Her er det utbygger som skal betale.

Sykkelsatsingen i Carlbergveien er under planlegging, mens det også i Høydaveien er behov for en reguleringsplan for området før sykkelstien kan prioriteres.

På Skarmyra har det vært problemer med noen lysmaster, som tilhører Hafslund.

– Moss kommune har vært i en god dialog med Hafslund, og dette er en situasjon som er i ferd med å løse seg, forteller Peter Hovda.

Kanalen er problemet

Den største vanskeligheten i Moss er området rundt kanalbrua. Her har det vært lansert flere løsninger, blant annet med egen sykkelbru ved siden av dagens kanalbru.

– Hvorfor er kanalen en stor utfordring for sykkelsatsingen?

– Dette er et knutepunkt for alle trafikanter. Her er det vanskelig å sykle trygt i dag, og det er også et vanskelig område for fotgjengere. Samtidig er det en stor belastning med personbiler og tyngre kjøretøy, og en løsning i dette området må ses i sammenheng med løsninger for den generelle trafikken til og fra Jeløy og ferjetrafikken. For øyeblikket er det ingen klar plan for sykkelstier ved kanalområdet. Dette hører til en fylkesvei, og Viken fylkeskommune har satt av penger for å utrede en løsning i løpet av 2020/2021, sier Peter Hovda.

På møtet i Miljøløftet tidligere i juni var Tomas Colin Archer (Ap) kritisk til at det var høye fortauskanter ved flere av de sykkelstiene som står ferdige, og han etterlyste også bedre skilting av sykkelstiene.

Dette ble fulgt opp av Benedicte Lund (MDG), og hun ønsket også en fortgang i arbeidet med å få en sammenheng mellom de ulike sykkeltraseene i Moss.

Den vedtatte sykkelplanen for Moss slår fast at det nye hovednettet for sykkeltrafikk vil strekke seg over en lengde på totalt 85 kilometer. Når dette står ferdig i 2028, skal det være en sammenhengende sykkeltrasé, som skal gjøre det trygt å sykle i hele byen, sier Peter Hovda.

---

Sykkelbyen Moss

  • ▪ Innen 2023 skal åtte prosent av alle reiser i Moss foregå med sykkel.
  • ▪ Innen 2028 skal denne andelen øke til 20 prosent.
  • ▪ I dag er det 35 km med sykkelveier. Innen 2028 skal det være 85 kilometer med sykkelveier.
  • ▪ Sykkeltraseene skal bindes sammen til et sammenhengende nett-verk.

---

Mer fra Dagsavisen