Regjeringen foreslår i framlagt statsbudsjett mandag å innføre forskjellige satser avhengig av hvor langt man reiser, melder E24.
Det betyr en redusert passasjeravgift på åtte kroner for destinasjonene som er mest aktuelle for Rygge. Fra dagens sats på 83 kroner, foreslås det en reduksjon til 75 kroner for «korte» turer og en økning til 200 kroner for «lange» turer. Finansdepartementet presiserer at en lang reise etter de nye satsene vil være til land som har sin hovedstad mer enn 2.500 kilometer fra Oslo, og inkluderer dermed Tyrkia-reiser.
LES OGSÅ: Dette betyr statsbudsjettet for Østfold
Foreslo halvering
- Det er bare en beskjeden justering vi snakker om her. Vi er selvsagt skuffet, sier Espen Ettre (bildet), styremedlem og talsperson for selskapet Rygge Sivile Lufthavn (RSL), til Dagsavisen Østfold.
RSL presenterte et eget forslag til regjeringen før sommeren, som innebar at alle andre flyplasser enn landets fire største får innført halv sats på passasjeravgiften, noe som ville gitt en provenyeeffekt (skatteeffekt) på cirka 200 millioner kroner.
- Det ville gitt oss en drahjelp. Nå legger i stedet regjeringen opp til det samme inntektsnivået som med dagens sats, slår Ettre fast.
- Fortsatt håp
RSL har satt av to mann som jobber på spreng med å skaffe flyselskaper til en eventuell reetablering av Moss lufthavn Rygge innen sommeren 2020. Denne jobben pågår for fullt fram til starten av 2019. Da må det gjøres opp status med tanke på å rekke en oppstart i 2020.
- De jobber hardt ut mot mange selskaper, men dette er ingen enkel jobb – blant annet etter at det har vært mye uro i bransjen, som konkurser og streiker.
- Men dere lever altså i håpet?
- Ja, håp er det. Hvis ikke ville vi ikke brukt penger på jobben som nå gjøres. Vi gjør et ærlig forsøk
- Men foreslått justering av passasjeravgiften betraktes altså ikke som en håndsrekning fra myndighetene?
- Nei, det er ikke noe stort bidrag. Men vi registrerer i alle fall at det er et grep i positiv retning. Vi får ta med oss det, om ikke annet, slutter Ettre.