Nyheter

Dobbeltspor klart i 2029?

Dobbeltsporet fra Haug i Råde til Seut i Fredrikstad som skulle stått klart i 1996, vil tidligst bli ferdig i 2029. Og det vil koste betydelig mer enn de drøyt 5 milliarder kronene som sist var anslått i 2016.

Av: Arne Børresen

– Det høres ganske frustrerende ut for oss som sitter rundt bordet her. Vi er tross alt opptatt av handling og framdrift, uttalte Høyres gruppeleder Truls Velgaard da Bane NORs prosjektleder Iselin Engh orienterte formannskapet om status for femte gang på like mange år torsdag.

Mer jernbane for hver krone

Det er igjen de vanskelige grunnforholdene, nye behov for risiko- og sårbarhetsanalyser, konsekvensutredninger, reviderte planprogrammer, flere høringsrunder og regjeringspolitikere som kommer med stadig nye føringer, som er årsakene til at den 16 kilometer strekningen fortsatt befinner seg på papirstadiet.

Som Demokraten skrev i fjor er det fra årtusenskiftet brukt opp 288 millioner kroner uten at en eneste skinnemeter er lagt.

– Jeg skjønner at dette er frustrerende. Vi også – ikke minst – ønsker å få ferdigstilt de 16 eller 17 kilometerne avhengig av hvilken trasé som skal velges. Men ni år går fort, beroliget prosjektleder Engh byens ledende folkevalgte.

Prosjektlederen understreket også hva Frps nå avgåtte samferdselsstatsråd nylig har sagt; vi må bygge slik at vi får mest mulig jernbane for hver krone. Dermed må Bane NOR finne ut hvor det er best, billigst og mest effektivt å anlegge bruer, tunneler og skjæringer fra Råde og ned mot Fredrikstad.

Les også: Bane NOR måtte forklare seg om tvangsbruk (Demokraten+)

«Ap har større fokus»    

Flere av formannskapspolitikerne kom med et hørbart hjertesukk da året 2029 ble lansert på rådhuset torsdag. Til Demokraten uttalte ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) i etterkant:

– 2029 er lenge til, men vi har jo nå fått en bekreftelse på at planene fra det tidligere Jernbaneverket ikke var spesielt realistiske. Samtidig ser vi at den sittende regjeringen toner ned framdriften for dobbeltsporet gjennom Østfold, så spesielt overrasket over at vi nå har kommet til 2029, er jeg ikke.

– Men det er veldig lenge etter 1996, for å si det sånn! påpekte Nygård.

Han mener det eneste Fredrikstad-politikerne kan gjøre er å være på vakt konstant i årene som kommer.

– Regjeringer har kommet og gått siden 1996; tror du likevel vel en Ap-ledet regjering i 2021 kan få realisert denne Inter City-strekningen raskere enn Solberg-regjeringen?

– Ap har ihvertfall et langt større fokus på å få til en konkret framdrift. Det er det absolutt ingen tvil om, poengterer Nygård.

Les også: – De kan ikke få gjort mer skade enn dette (Demorkaten+)

– Betydelig dyrere

Drøyt 5 milliarder kroner var det siste gjeldende estimatet Bane NOR gikk ut med før de nye grunnforholdsproblemene langs Seutelva ble avdekket i 2018. Nå kan Iselin Engh love at parsellen får en langt høyere sluttpris.

– Betydelig dyrere enn det siste kostnadsestimatet i NTP fra 2016, som var på i overkant av 5 milliarder kroner, fastslår hun.

 – Opp mot 10 milliarder?

– Vi er midt i utredningsarbeidet så vi har foreløpig ingen detaljerte tall. Betydelig dyrere er det eneste jeg kan si på nåværende tidspunkt, avslutter Engh.

Les også: – Haug-Seut, et vanvittig pengesluk! (Demokraten+)

Mer fra Dagsavisen