Ny spenning om togløsningen

LEDER: Det er ikke vanskelig å spå at det vil bli en voldsom politisk turbulens i Nye Moss hvis et nytt flertall kaster vrak den jernbaneløsningen som førte til at 121 bygninger i Nyquistbyen ble revet, skriver Dagsavisen Moss Dagblads lederskribent.

Valgkampen rullet for alvor i gang denne uka, og på riksplan snakkes det utrolig nok mest om bompenger. Heldigvis er det ikke noe bompengeparti som stiller til valg i Moss. Derfor kan de politiske debattene faktisk ta for seg reelle spørsmål, som vil prege innbyggernes hverdag i mange år framover. Som utbygging av riksvei 19 gjennom byen, plassering av ferjeleiet og spørsmål om konteinerhavna har noen framtid i byen.

Den siste uka har også den vedtatte jernbaneløsningen blitt høyaktuell igjen. Etter at Arild Svenson i Ny Kurs først omtalte jernbaneløsningen slik: « ... løpet (er) kjørt. Det er rett og slett valgflesk hvis man påstår noe annet», så endret han dette i et intervju med Dagsavisen Moss Dagblad, og forklarte at han hadde uttalt seg klønete til Moss Avis.

Nå skal vi tro Svenson på hans ord, og dermed er det blitt en helt ny åpning på utredning av Basartaket/Myra for en ny togstasjon. Den siste meningsmålingen til InFact viser at Ny Kurs er i stadig framgang, særlig på bekostning av Ap.
Det er mye som tyder på at Høyre og Ap ikke lenger vil ha et flertall sammen etter valget. Og når også Rødt og MDG øker sin oppslutning i Moss, kan det fort bli et flertall for å utrede sentrumsalternativet for en togstasjon.

Det er flere jokere i det nye bystyret som kan være med på å påvirke tidligere sementerte vedtak. Senterpartiet er på vei inn, mens KrF og Venstre for øyeblikket er blitt marginalisert på meningsmålingene. Det flertallet som tidligere har vært solid for den vedtatte togstasjonen i Nyquistbyen, kan dermed smuldre opp. Hvilke konsekvenser det vil få for Bane Nors framdrift av togsporet er det umulig må si noe om. Men det er ikke vanskelig å spå at det vil bli en voldsom politisk turbulens i Nye Moss hvis et nytt flertall kaster vrak den jernbaneløsningen som førte til at 121 bygninger i Nyquistbyen ble revet.