Viken

Kan ryggeværinger regne med like gode tjenester som i dag?

Når vi nå nærmer oss sammenslåingen ser jeg at fusjonen mellom Moss og Rygge handler om noe mer enn stordriftsfordeler.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Finn Jensen, 1.-kandidat for KrF i Moss

I 2015 avholdt vi årsmøte i Rygge KrF. Vanligvis er vi mellom 5 og 10 personer på disse møtene. Det hadde nå vært en massiv mobilisering, og nå kom det oppunder 30. Det store spørsmålet var hva KrF skulle mene om kommunesammenslåingen med Moss.

Vi tok en runde på hva medlemmene mente og jeg registrerte stor bekymring. Den underliggende bekymringen var at de ikke trodde de kunne forvente bedre tjenester enn det de hadde i Rygge, og at kommunen ville bli slukt av Moss. Mitt inntrykk fra denne runden var den store kjærligheten våre KrF-ere hadde til Rygge. Dette gjorde at KrF stemte for å være en selvstendig kommune.

Når vi nå nærmer oss sammenslåingen ser jeg at fusjonen mellom Moss og Rygge handler om noe mer enn stordriftsfordeler. Ryggeværingene vil ikke godta at tjenestene blir dårligere enn i dag. Selv om viljen og innstillingen både hos oss politikere og administrasjonen er stor og vi er i den mest intensive fasen i prosjektene, må vi ikke glemme at vi skal hente ut det beste fra hver kommune. Det er nok ikke mange av oss som har oversikt over de ulike tjenestene i de to kommunene. Vi kan studere kostratall og registrere at Moss på flere områder er mer effektivt enn Rygge. Men vi har dårligere måleindikatorer på kvaliteten på tjenestene. Kan vi redusere kostandene uten at det går på bekostning av kvaliteten?

Jeg tenker også at dette har mye med kultur å gjøre. Og vi får starte med oss politikere. Kan vi få mer dialog og refleksjon enn krangling og uthenging? Kan vi diskutere mer overordnede mål enn å diskutere flisespikkerier i et saksframlegg? Kan vi gi hverandre honnør for fornuftig politikk fremfor å dra hverandre ned ved den minste feil?

Partssamarbeid og medvirkning i kommunen er viktig, ja helt vesentlig for å skape god kvalitet. Jeg håper vi kan fortsette den gode dialogen vi har hatt med de tillitsvalgte i Rygge, også i Moss. Vi trenger en vernetjeneste som er mindre opptatt av flisespikkerier og som kan løfte blikket og bidra inn konstruktivt med ledelsen for å sikre oss et godt og forsvarlig arbeidsmiljø.

Ledelse er kanskje den viktigste faktoren for å bygge gode tjenester og jeg tenker at god ledelse sørger for at ansatte er indre motivert. Indre motiverte ansatte kan gjøre gull av gråstein, finne de beste løsningene og kan spare kommunen for millioner.

Så er det tjenestene. Brukerfokus har vært et mantra på vårt lokale NAV–kontor i Rygge. Jeg håper at vi i det nye NAV–kontoret har ansatte som ser viktigheten av å se og forstå folk, jobbe sammen med brukere om planer og tiltak, enten man er syk eller arbeidsløs.

Barnevernet har fått en sterk økning i saker som må undersøkes. I Rygge har fokuset vært forebygging fremfor bortplassering. Vi må jobbe med bemanning og kompetanse og sørge for at vi fortsatt kommer tidlig inn i en god interaksjon med familier som sliter.

Så kan vi ta for oss hele livsfasen – fra helsestasjonen, barnehage, skole SFO, til omsorg for syke og eldre som trenger hjelp. Filosofen Martin Buber innførte begrepet jeg – du, fremfor jeg – det. Mennesker er subjekt og ikke objekt. Eller med Immanuel Kants ord – at vi ser mennesker som mål fremfor et middel. Vi skal anerkjenne hverandres menneskeverd ved å behandle hverandre også som noe som har «formål i seg selv», noe som har verdi i seg selv. Dette handler om relasjonskompetanse i alle ledd, fra oss politikere, til ledere og administrasjon, fra saksbehandlere og terapeuter, hjemmetjeneste og leger, lærere og barnehageassistenter.

Når vi nå nærmer oss sammenslåingen rapporterer prosjektrådmannen grønt på de aller fleste områdene, dvs vi rekker å komme i havn innen 31.12.19.

Men det er samtidig på sin plass å minne om at befolkningen i Rygge og Moss på sikt ikke vil akseptere dårligere tjenester enn det vi er vant med.

Utgangspunktet er godt og viljen er stor, men jeg håper og tror at alle ansatte som deltar i prosjektene har en felles vilje til å finne de beste løsningene sammen, enten det er rygge- eller mosseløsninger, eller noe bedre.

Mer fra: Viken