«Andre bilister og skattebetalere skal vel ikke sponse elbilen?»

Moderne nye generasjoner av «fossile» kjøretøy med biofuel blir nesten like CO2 «livssyklus-nøytrale» som elkjøretøy, skriver Ulf Tolfsen.

Ulf Tolfsen
Fredrikstad

 

For ti år siden jobbet jeg med utviklingen av små elkjøretøy for Svenske Goodwheel. De var tidlig ute med elscootere, men var trolig for tidlig ute med elbiler» i likhet med norske Pivco. Firmaet manglet også kapital til en så omfattende utvikling. I forbindelse med prosjektet kom ladeproblematikken opp. Åpne ladegarasjer med solcelletak funket bra for to hjulingene, men vi så nødvendigheten av nettilgang for kjøretøyene, over alt.

Etter at BP endret «formålsparagrafen» fra «oljeselskap» til «energileverandør», kontaktet jeg Statoil; «Dere har jo 1.800 stasjoner rundt hele landet og elkjøretøy er på gang, hvorfor ikke tilby lading i tillegg til vanlig drivstoff og hydrogen, når det kommer?» «Å nei det går ikke, vi er et oljeselskap!» Makan til mangel på visjoner! (Noe å tenke på Circle K?) 

MENINGER: «Østfolds kommuner - bytt til elbil nå»

Alt dette lå i bakhodet når mangel på ladestasjoner ble diskutert på Nyhetskanalen 29. oktober. Noen ganger må elbileiere vente nesten to timer på å slippe til. Utrolig tregt når man må vente ytterligere en time på lading for å komme videre. Dette er jo akilleshælen til elbilen. Elbileierne er dessuten utrolig frekke når de forventer at stat, kommune og borettslaget skal betale for lading og billig strøm. Det må jo bare være et tidsspørsmål før full mva., skatter og avgifter må implementeres slik tilfellet er for «vanlige» bilister. I framtiden må man belage seg på et bærekraftig kommersielt konsept. Andre bilister og skattebetalerne generelt skal vel ikke sponse elbilen?

Bensinstasjonene/energileverandørene har et landsomfattende nettverk av stasjoner og har de beste forutsetninger for å bygge opp kommersielle «energi-tank-stasjoner» i tillegg til hjemmelading. Disse bør kunne tilbyr alt; bensin, diesel og lading for f.eks. tre kroner per kilowatt. Dette vil dekke tradisjonelle avgifter og er eneste farbare vei framover for å finansiere og utbedre dagens veinett. Nye måter å betale veiene på vil utvilsomt utvikles med ny teknologi, men dette vil ta tid. Jeg vil ikke her argumentere for eller imot de forskjellige biltypene, men skatter og avgifter må være rettferdig!

MENINGER: «Familien kom i en Tesla og startet båtmotoren på 300 hk for å dra over fjorden for å kjøpe is»

Et landsomfattende «energileverandørnett» som skissert, vil gjøre leveranser av strøm til kjøretøy kommersielt og lik dagens bensinstasjoner, uten å belaste stat og kommune. Utviklingen av kjøretøy går nå så fort at det er problematisk å velge løsninger. Moderne nye generasjoner av «fossile» kjøretøy med biofuel blir nesten like CO2 «livssyklus-nøytrale» som elkjøretøy. Nye generasjoner av batteriteknologi og ladesystemer vil gjøre dagens elbiler «gammeldagse» og ikke minst vil man i likhet med fossile kjøretøy slite med bruktbilpriser når man etter sju år må ut med mellom 60 og 80 tusen kroner til nytt batteri. Som mange ganger før vil vi oppleve at en bejublet ny teknologi har sin «akilleshæl»!

LEDER: «Et utall av ildsjeler gjør en innsats «i det stille». Vi må heie på hverdagsheltene!»