Byferje i Mossesundet

BYFERJE: På lørdag 17. august blir det anledning til å ta en prøvetur med en byferje i Mossesundet. Det var den flunkende nye, elektriske Fredrikstadferja «Go´vakker Elen» som opprinnelig var avtalt, men den er foreløpig ikke godkjent for passasjertrafikk. Det blir derfor "Go´vakker Thora" som skal ta med seg byens innbyggere på båtturer.

Ordførerne Hanne Tollerud (Moss) og Jon-Ivar Nygård har undertegnet en kortvarig leieavtale. Byferja, som er en gedigen suksess i Fredrikstad, skal prøves ut i forbindelse med Christian Frederik-løpet, som arrangeres på lørdag.

– Fint supplement

Det er Moss Venstre som har ivret for å få en byferje i Moss, som et supplement til det kollektive trafikktilbudet i byen.
– Vi fremmet et forslag om innføring av byferje i våres, og tenkte at det kunne være verdt å teste dette ut mens det er fullt av folk i Moss sentrum, sier Finn-Erik Blakstad, førstekandidat for Moss Venstre.
– Hvilken rute skal kjøres?
– Det blir en del rundturer på strekningen Verket, Fleischerparken, Alphabrygga og Betongen, i tidsrommet klokka 10.00 til 16.00.
En forskergruppe ved Universitetet i Sørøst Norge jobber med en markedsundersøkelse om byferjer. De vil også være til stede på lørdag for å undersøke hvordan vår lille ferjetest i Moss vil fungere. Markedsundersøkelsen skal presenteres på Bylab i Moss torsdag 22. august, sier Blakstad.

LEIES UT TIL MOSS: "Go'vakker Thora", en av Fredrikstads byferger.
Foto: IDA DRØNEN
LEIES UT TIL MOSS: "Go'vakker Thora", en av Fredrikstads byferger. FOTO: IDA DRØNEN

Finansiering

Han ser for seg en byferje som et ledd i byutviklingen av sjøsiden i Moss.
- Finansieringen kan gjennomføres ved at en byferje kan legges inn i konsesjonen til det selskapet som skal drifte strekningen Moss-Horten. Det vil i tilfelle være en liten del av hele konsesjonen, og dermed ikke bli noen stor belastning for et stort ferjeselskap. Byferja i Fredrikstad dekkes over kommunebudsjettet, men det tror jeg kanskje blir litt vanskelig i Moss, sier Finn-Erik Blakstad.
Byferjene i Fredrikstad er laget ved Swedship Varv i Tjörn i Bohuslän i Sverige. Prislappen i dag er omkring 20 millioner kroner, og teknisk sett er det ikke noe problem å lage en førerløs ferje.
- Men skal vi satse på førerløse ferjer, er det behov for en lovendring, sier Blakstad.

«Go´vakker Elen» og «Go´vakker Thora»

Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) i Fredrikstad fortalte at det var den elektriske ferja "Go´vakker Elen", som Moss skulle leie. Men ferjesjef Runar Helgesen forteller at den dessverre ikke er blitt godkjent for passasjertrafikk ennå. Det blir derfor den dieseldrevne "Go´vakker Thora" som kommer til Moss på lørdag.
- Den elektriske ferja skulle vært satt i drift i forrige uke, men det har vært ferieavvikling i Veritas, og det har ført til at de siste godkjenningene ikke er blitt gjennomført, forteller Runar Helgesen.

- Stor suksess

Byferja skal ha et mannskap på tre når den kommer til Moss. Og Fredrikstad kommune har vært rause mot sin søsterby; prisen er 10.000 kroner.
Jon-Ivar Nygård forteller at byferjene i Fredrikstad hadde 360.000 passasjerer i 2012.
– I 2013 ble det vedtatt at ferjene skulle være gratis for passasjerene, og antall passasjerer økte til 900.000. I 2018 hadde vi formidable 1,5 millioner passasjerer. Så dette har vært en suksess, sier ordføreren. Som er glad for å kunne bistå Moss kommune.
Finn-Erik Blakstad håper at Nye Moss kan få innført en byferje fra 2024.
– Da skal den nye togstasjonen i Moss stå ferdig, og målet vårt er å ha byferja klar til den tida, sier han.
Fredrikstad har i dag fire ferjer i drift, og en i reserve. Om ikke lenge vil også «Go´vakker Elen» være i full drift på strekningen mellom Gamlebyen og Cicignon.