Nyheter

Bruker 27 millioner kroner på 2,5 km med sykkelvei mellom Moss og Våler

Politikerne og lokalbefolkningen har ønsket seg en gang- og sykkelvei mellom Moss og Våler i flere tiår. Nå kommer nok en bit av strekningen på plass.

Denne måneden startet arbeidet med å bygge en gang- og sykkelvei mellom Moss og Våler Næringspark og Middagsåsen. Det er det siste i en lang rekke byggeprosjekter, hvis endelige mål er å gjøre det mulig å sykle sammenhengene fra Mosseporten til Folkestad i trygge omgivelser.

Arbeidet med å bygge denne sykkelveien startet opp for fullt i 2015. Den første delen ved Vanem sto klar allerede våren 2016.

Sommeren 2017 åpnet 900 nye meter litt lenger vest, etter ytterligere forsinkelser. Årsaken var at det tok lang tid å få godkjent tunnelen under fylkesveien like ved Moss Næringspark (som ikke må forveksles med Moss og Våler Næringspark lenger nordøst).

Skal stå klar innen ett år

Den nye delen av prosjektet er et spleiselag mellom Våler kommune, Østfold Fylkeskommune, Våler vannverk og private. Arbeidet vil også omfatte nytt vann- og avløpsanlegg, samt legging av trekkerør til fiber.

Til sammen betaler de i underkant av 27 millioner kroner for den 2,5 kilometer lange strekningen, som etter planen skal stå klar våren 2020.

Foran fra venstre: Mosseordfører Tage Pettersen (H), fylkesvaraordfører Siv Jacobsen (Ap) og Kjell Stenby fra Kirkens Bymisjon under åpningen av den nye gang- og sykkelveien mellom Moss og Våler. Bak til venstre: Olav Moe (Krf), leder av samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune.

Våren 2016 klippet fylkesvaraordfører Siv Jacobsen snoren for den første delen av gang- og sykkelveien mellom Moss og Våler. Tre år senere er den fortsatt ikke komplett. Her med daværende mosseordfører Tage Pettersen (H) og fylkespolitiker Olav Moe (KrF) i bakgrunnen.

Lappeteppe

Fylkesvaraordfører Siv Jacobsen (Ap) klippet snoren til den første delen med gang- og sykkelvei langs fylkesvei 120 for over tre år siden. Denne uken tittet hun på arbeidet som nå pågår mellom Moss og Våler Næringspark og Middagsåsen.

– Dette er ikke et prosjekt for utålmodige sjeler. Det har blitt et lappeteppe som vi prøver å sy sammen, sier hun.

Det er et teppe som alle aktører forventer å ferdigstille. Når det blir mulig å sykle sammenhengende fra Mosseporten og til Folkestad er det ingen som vet per i dag.

Neste «lapp» blir strekningen fra næringsparken og ned til Augerød. Ved et positivt vedtak i fylkestinget i juni, forventes det at byggingen av denne strekningen kan starte opp allerede i år.

Da gjenstår blant annet strekningen fra Middagsåsen og Torsheim-krysset, samt selve Rødsundbrua.

– Det jobbes nå med å se på hvordan vi skal gå fram for å få på plass de neste trinnene, sier Olav Moe (KrF), leder av samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune.

– En gledens dag

Reidar Kaabbel (Sp), ordfører i Våler, forteller at å gjøre fylkesvei 120 mer trafikksikker er en sak som har fulgt ham siden han ble valgt inn i kommunestyret i 1995. Også da var sykkelveien et hett tema.

– Det er utvilsomt den saken som har skapt mest engasjement i min tid som folkevalgt, sier han.

Nettopp derfor smaker det ekstra godt å nå endelig få nok en bit av puslespillet på plass.

– Dette er en gledens dag, sa han da han besøkte byggeplassen denne uka.

Ordføreren ser på prosjektet som et kinderegg.

– Den sikrer brannvesenet vannforsyning i store deler av Våler, legger til rette for mer utvikling av sentrum og styrker trafikksikkerheten. Jeg mener også at strekningen vi nå har påbegynt tvinger de andre strekningene på plass, sier han.

Fra åpningen av den nye gang- og sykkelveien mellom Moss og Våler langs fylkesvei 120.

I dag er det fortsatt ikke mulig å sykle sammenhengene på en sykkelvei mellom Moss og Våler, men denne måneden er politikerne ett stort skritt nærmere målet. Her fra sykkelveien ved Vanem.

Utfordrende samkjøring

Kaabbel forklarer at det er flere årsaker til at det har tatt så lang tid å få sykkelveien på plass. Det til tross for at samtlige aktører har dratt i samme retning.

Nå sist handlet det om å kombinere byggingen av gang- og sykkelveien med oppgraderingen vannledningsnettet. Problemet var at Våler Vannverk hadde planlagt å legge ledningen på nordsiden av veien, mens gang- og sykkelveien var regulert på sørsiden.

– Det ville vært dumt å grave på begge sider av veien. Vi ønsket heller å lage et fellesprosjekt. Det førte til enda flere gevinster, men også mer kompleksitet, sier ordføreren.

– Dette har blitt en veldig kompleks sak. Det er mye juss, anbud, offentlige anskaffelser, avtaler med grunneiere og mange andre forhold som må på plass, legger han til.

Hyller utbyggingen

Tom Erik Guttulsrød, leder av Moss CK, ønsker ikke å kritisere den lange byggetiden. Han er bare glad for at nok en strekning med gang- og sykkelvei nå kommer på plass.

– Vi er veldig positive til at det legges til rette for mer sykling, samtidig som at man gjør det i trafikken, sier han.

Fylkesvei 120 er en strekning som blir hyppig brukt av klubbens medlemmer og andre syklister. Samtidig er den godt trafikkert av bilister.

– Det er en farlig strekning, sier Guttulsrød.

Han forteller at selv om en gang- og sykkelvei kommer på plass, så vil ikke det fjerne alle syklistene fra veibanen.

– Du vil fortsett se syklister i kjørebanen. Hovedsakelig landeveissyklister som trener på denne typen sykling. Men de fleste av våre medlemmer vil ta i bruk sykkelveien, sier han.

LESERINNLEGG: «Dette er en gladsak for hele kommunen»

Mer fra Dagsavisen