Nyheter

Ber om ny riksvei 19 fremfor sykkelvei

Frp vil ikke at det brukes en eneste krone på en sykkelvei langs innfartsveien i Moss.

– Det er allerede god fremkommelighet for gående og syklende i dette området, så her tar vi imot penger til et prosjekt vi ikke trenger. Jeg ville mye heller sett at disse pengene gikk til en ny riksvei 19 uten bompenger, sier Niklas Eriksen, leder av Moss Frp.

Som kjent skal Statens vegvesen bygge en gang- og sykkelvei parallelt med riksvei 19 i Moss, nærmere bestemt fra Flemminghjørnet til Tigerplassen. Anleggsarbeidet forventes å starte opp i løpet av 2021. Vegvesenet anslår at det vil ta et par år å få veien ferdigstilt.

Tror det kan gå utover bilvei

Hadde det vært opp til Frp, ville dette prosjektet ikke blitt realisert i det hele tatt. I hvert fall nå.

– Moss FrP reagerer på at dette prosjektet i det hele tatt blir prioritert. Øverst på ønskelisten til Moss er løsning på riksvei 19-problematikken. Jeg tror vi kunne tjent på å si nei til dette prosjektet, for å styrke troverdigheten vår når vi jobber opp mot sentrale myndigheter vedrørende riksvei 19, sier Eriksen.

– Moss Frp kommer til å jobbe for en løsning for riksvei 19, gjerne på bekostning av dette prosjektet om det er det som må til. Alt annet enn en ny riksvei 19 bør komme i andre rekke, legger han til.

Niklas Eriksen (25), leder av Moss Frp.

Niklas Eriksen, leder i Moss Frp, mener det å bygge en sykkelvei langs innfartsveien er feil bruk av penger, så lenge en ny riksvei 19 ikke er på plass.

Statlige midler

Gang- og sykkelveien skal fullfinansieres av statlige midler. Dette er midler som ikke henger sammen med byggingen av en ny riksvei 19, som ligger enda lenger fram i tid. Likevel mener Eriksen det blir feil å bruke penger på sykkelveien.

– Selv om dette er statlige midler, så er det fortsatt skattepenger. Jeg tror vi er tjent med å være ansvarsfulle, uavhengig av om pengene kommer fra kommunen, fylkeskommunen eller staten. Dette er dårlig bruk av ressurser, sier han.

– Hvis vi sier nei til dette prosjektet, har vi vist hvor kritisk det er å få til en løsning på riksvei 19. Det tror jeg vi vil tjene på når vi skal i samtaler med nasjonale beslutningstakere om finansiering av ny riksvei 19, legger han til.

– Vi har nok trafikkproblemer fra før

Som Dagsavisen Moss Dagblad tidligere har skrevet, krever prosjektet at det fjernes mye fjell langs innfartsveien. Sprengningsarbeidet er ventet å gå utover biltrafikken langs riksvei 19.

– I forbindelse med sprengningen må en forvente at det blir opphold i trafikken. Normalt sett betyr det at veien kan bli stengt i 15-20 minutter om gangen. Vi må prøve å finne fram til en løsning som er forenelig med både trafikkavviklingen og en fornuftig framdriftsplan for entreprenøren, har Arne-Rino Bergli, Statens vegvesens prosjektleder, forklart.

Også dette får Frp til å reagere.

– Vi skaper flere trafikkproblemer i byen enn vi strengt tatt må. Innbyggerne i Moss vil ha en rask løsning på riksvei 19 før noe annet. Vi har nok trafikkproblemer fra før, sier Eriksen.

– Må se fremover

Benedicte Lund (MDG) mener i motsetning til Eriksen at sykkelveien vil være nyttig, til tross for at strekningen ikke har blitt løftet fram som viktig lokalt.

– Vi må klare å se hvordan en sykkelvei kan bidra uten å kun tenke hva som er behovet akkurat nå. Det vil skapes et behov når sykkeltilbudet blir godt nok og flere velger det som transportmiddel i Moss fremfor bil, sier hun.

Mer fra Dagsavisen