Nyheter

– Adkomstveien til Mossehallen må avklares i forprosjektet

– Nå som reguleringsplanen er godkjent, får vi håpe at den økonomiske situasjonen gir oss muligheten til å oppgradere Mossehallen, sier daglig leder Bengt Olimb i MKEiendom.

Bilde 1 av 2

Han understreker at prosjektet ennå ikke er endelig vedtatt.

– Men med godkjent reguleringsplan er nå mulighetene i alle fall til stede for oppgradering av dette idrettsanlegget, som egentlig er gått ut på dato, sier han.

– Begge deler

– Er det teknisk mulig å bygge både en kjørevei for nyttetrafikk og en egen gang- og sykkelvei?

– Ja. Mellom avkjøring innfartsvei og drop-sone ved en utvidet idrettshall, blir det begge deler. Forbi selve Mossehallen blir det en kombinasjon, men der tenker vi oss bare handikapbiler og biler for de ansatte. Jeg mener det er plass til begge deler der også, men det må avklares i et eventuelt forprosjekt.

– Det er planlagt et nytt tilbygg mot sør. Hva skal dette tilbygget inneholde?

– Foreløpig er det avsatt plass til et 25 meters konkurransebasseng og et varmtvannsbasseng med hev/senk bunn, samt et boblebad, sier Bengt Olimb.

Åpning i august 2024

Med forbehold om at prosjektet ikke er endelig vedtatt ennå, forteller Bengt Olimb at MKEiendom har laget følgende utkast til fremdriftsplan:

Forprosjektbestilling: 17. september 2020
Kontrahering av forprosjektgruppe: Ved årsskiftet 2020/2021
Levering av forprosjekt: I desember 2021
Kontrahering av entreprenør: Påsken 2022.

Deretter blir det byggestart på høsten 2022. Nøyaktig tidspunkt avhenger av Bane NORs framdrift av det nye jernbanesporet.

Åpning av «Nye Mossehallen» vil skje ved skolestarten i 2024.

120 sykler

Når antall parkeringsplasser for biler blir redusert, kommer det i stedet 120 parkeringsplasser for sykler utenfor Mossehallen. Parkeringsplassene blir plassert under tak. Det planlegges også 45 P-plasser for mopeder. Målet er å få flere brukere av Mossehallen og Nesparken til å bruke kollektive transportmilder eller sykler.

Det er foreløpig lagt opp til at det skal bli færre parkeringsplasser for biler på Myra, men Eirik Tveiten (Rødt) mener likevel at Myra bør bli den foretrukne P-plassen for alle som skal besøke Moss sentrum.

– Hvordan skal det bli plass til både sentrumsgjester og besøkende til Nesparken og Mossehallen, hvis antall P-plasser på Myra skal reduseres?

– Det kan bygges et parkeringshus i flere etasjer på Myra, og da bør det bli nok plass til dem som fortsatt vil bruke bil i sentrum, sier Tveiten. Han understreker at dette er diskutert innad i Moss Rødt, men ikke tatt opp som forslag blant samarbeidspartiene, som styrer Moss.

Når Mossehallen skal moderniseres, vil det bli bygd med høy miljøsertifisering. Det har kommunestyret vedtatt, mot én stemme fra Moss Frp.

Mer fra Dagsavisen