Moss Dagblad

Sikkerheten først; men det planlagte togsporet bør gjennomføres

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener at det planlagte togsporet gjennom Moss er gjennomførbart, og at arbeidet derfor bør fortsette. Forutsetningen er at sikkerheten til beboere i nærheten, og til dem som jobber med prosjektet, blir ivaretatt.

Det var hovedkonklusjonen til samferdselsministeren da han tirsdag 2. mars hadde et digitalt møte med ordfører Hanne Tollerud (Ap) og alle gruppelederne i Moss kommunestyre. Møtet var kommet i stand etter en henvendelse fra mosseordføreren, og statsråd Hareide viste at han var godt kjent med forholdene i Moss. Både om togtraseen og om de nye funnene om kvikkleire, og om de trafikale problemene som er knyttet til riksvei 19 gjennom Moss.

Sikkerhet og “avbøtende tiltak”

Ved avslutningen av møtet sa statsråden at han hadde fått mye nyttig informasjon, og han hadde merket seg den tverrpolitiske enigheten om å sette sikkerheten i høysetet, og at byens politikere ønsker det som kalles “avbøtende tiltak” når arbeidet skal gjenopptas. Spesielt gjaldt det i forhold til at Fjordveien kan bli stengt i tre år. Avbøtende tiltak er miljøtiltak for å minske, kompensere eller fjerne uønskede virkninger av inngrep i naturen. Flere av mossepolitikerne nevnte billige eller gratis busser som avbøtende tiltak, samtidig som de ønsker at staten tar et betydelig ansvar når det gjelder økonomien for slike tiltak.

Nasjonal Transportplan og revidert statsbudsjett

Den diplomatiske statsråden var forsiktig med å dele ut løfter. Han fortalte at politikere og innbyggere i Moss ville få en del svar, blant annet om riksvei 19, i Nasjonal Transportplan (NTP), som vil bli presentert rundt påsketider. Når det gjelder den betydelige kostnadssprekken i togprosjektet, så vil det bli vurdert i det reviderte statsbudsjettet.

Ekspertgruppe?

Flere av gruppelederne stilte spørsmål og la fram noen ønsker til statsråden. Arild Svenson (Ny Kurs) ba om at det blir opprettet en uavhengig ekspertgruppe, som kan forsterke Bane Nors fagekspertise. Han ønsket at slik uavhengige ekspertgruppe følger opp konklusjonen i NGIs rapport om en grundig risikoanalyse av alle forhold som kan føre til skred. Han ville også at øvrige områder vest for Vansjø/Wulfbergsgate og Norrøna/Festet blir undersøkt.

Eirik Tveiten (Rødt) ville vite hvordan departementet stiller seg til de nye opplysningene om kvikkleiren i byggeområdet for togtraseen. Han ønsket også få vite om Samferdselsdepartementet vil kunne godta at Bane NOR får fravike sikkerhetskravene til bygging av en 180 meters mur langs Fjordveien. Tveiten stilte også spørsmål om økonomien i prosjektet og om planene for RV19. De to siste spørsmålene blir besvart i NTP og i revidert statsbudsjett.

Husk Gjerdrum

Shakeel Rehman (Ap) måtte overta ledelsen av det digitale møtet, da ordfører Hanne Tollerud fikk tekniske problemer fra sitt kontor. Ordføreren måtte derfor snakke via Rehmans mobiltelefon for å kunne delta på møtet. Shakeel Rehman var godt fornøyd med dialogen med statsråd Hareide. Han var glad for at budskapet om sikkerheten i prosjektet ble forstått av statsråden, og begge to viste til Gjerdrum-raset i romjula.

- Det er bra at statsråden understreket sikkerheten så sterkt, men nå er det viktig at alle berørte instanser også sørger for at beboerne i Moss blir holdt løpende orientert om prosjektets framdrift. Mange er blitt utrygge, og det må vi ta på stort alvor, sa Shakeel Rehman.

Mer fra Dagsavisen