Kultur

Wilson vender tilbake

For ti år siden skrev han teaterhistorie med oppsetningen av «Peer Gynt». Nå skal Robert Wilson gjøre ny oppsetning på Det Norske Teatret.

Bilde 1 av 2

– Det er en stor anerkjennelse for Det Norske Teatret at Robert Wilson ønsker seg tilbake hit, sier teatersjef Erik Ulfsby.

I dag er den verdenskjente teaterregissøren Robert Wilson på Det Norske Teatret for å holde audition. Her vil han selv velge ut hvilke av Det Norske Teatrets skuespillere som skal stå på scenen i det som kan bli tiårets toppmøte i norsk teater:

«Edda», gjendiktet og dramatisert av Jon Fosse, regissert av Robert Wilson, med nyskrevet musikk av Arvo Pärt.

Wilson er en av de mest ettertraktede regissørene i internasjonalt teater. Estiske Arvo Pärt er anerkjent som en av vår tids største komponister. Jon Fosses dramatikk spilles verden over, han ble tildelt Nordisk råds litteraturpris for 2015, og er årlig favoritt til Nobelprisen i litteratur.

«Edda» skal etter planen ha premiere på Det Norske Teatrets hovedscene 4. mars 2017.

Forrige gang Robert Wilson satte opp et stykke på norske teaterscener, var i 2005, da han gjorde en storslått oppsetning av «Peer Gynt», gjendiktet til nynorsk av Jon Fosse. Oppsetningen vakte stor oppmerksomhet, og ble også satt opp som gjestespill i New York.

– Det er klart at kombinasjonen av Robert Wilson, Jon Fosse og Arvo Pärt vil vekke oppmerksomhet internasjonalt, sier Erik Ulfsby.

Wilsons «Peer Gynt» ble satt opp under teatersjef Vidar Sandem, i anledning hundreårsjubileet for unionsoppløsningen. Ulfsby tiltrådte som teatersjef i 2010 og har vært i jevnlig kontakt med Wilson siden. Ulfsby og Wilson hadde samtaler blant annet i 2011 i Oslo, da Wilson designet en utstilling på Teknisk Museum.

LES OGSÅ: – Ikke alle politikere følger like godt med

Var på workshop

I sommer var Det Norske Teatrets dramaturg Carl Morten Amundsen på workshop om Edda-oppsetningen ved Wilsons teatersenter Watermill Center. 6. november skrev Det Norske Teatret og Wilson kontrakt, og fredag kveld kom han til byen for å starte arbeidet.

– Etter «Peer Gynt» uttrykte Wilson selv ønske om å komme tilbake til Norge. Vi har lett etter det rette materialet, og når vi fant det, var det lett å komme til enighet, sier Ulfsby.

Jon Fosse har tatt utgangspunkt i Den eldre Edda, diktsyklusen som ble nedtegnet på Island på 1200-tallet og som er blant hovedkildene til fortellingene om gudeverdenen i norrøn mytologi. Jon Fosse har gitt Edda-diktene sin personlige form, i en fortelling om gudenes konge Odin og den avgjørende kampen mot jotnene.

– Vi bestilte en versjon av Edda fra Jon Fosse for flere år siden, fordi vi hadde tro på dette som scenefortelling. Stoffet er så omfattende og spesielt at vi måtte vente til vi fikk den rette regissøren. Dette stoffet er ideelt for Wilsons estetikk: Jorda blir skapt og jorda går under. Det er de store fortellingene, og dette teatret ønsker å være en arena for de store fortellingene, sier Ulfsby.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Løft

Bildet av Henrik Rafaelsen som Peer Gynt i Robert Wilsons oppsetning pryder omslaget av «Trass alt», historien om Det Norske Teatret, skrevet av Alfred Fidjestøl, og gitt ut til 100-årsjubileet i 2013.

– Både bildet og oppsetningen har fått symbolverdi, sier Fidjestøl.

– Wilsons «Peer Gynt» var en stor suksess. Det var ingen prikkfri forestilling, men det var et stort løft for Det Norske Teatret, og det ble gjestespill på nynorsk i New York. Det var historisk, påpeker Fidjestøl.

I boka forteller han om den turbulente historien rundt «Peer Gynt»-oppsetningen, om Wilsons høye honorar og drøye krav til skuespillerne.

– Wilson er en primadonna. Det Norske Teatret må strekke seg langt både økonomisk og sosialt for Wilson. Han er svært ettertraktet, og en av verdens fremste teaterregissører. Det er viktig for Det Norske Teatret at han igjen vil gjøre en stor oppsetning, sier Alfred Fidjestøl.

– Det Norske Teatret har hele tida knyttet bånd til internasjonalt teater, og Robert Wilson er kanskje dem mest fremstående eksponenten for det europeisk eksperimentelt teater som Det Norske Teatret har søkt mot.

– Alt ligger til rette for en stor teaterbegivenhet. Så er det alltid noe usikkert med teater. De må jo få dette til også, sier Fidjestøl.

LES OGSÅ: Arvo Pärts Greatest Hits

– Gleder meg til å treffe ham

– Jeg gleder meg til å treffe Bob igjen, sier Gjertrud Junge.

Hun spilte Den Grønnkledde da Robert Wilson satte opp «Peer Gynt» på Det Norske Teatret i 2005, etter å ha fått rollen i audition med Robert Wilson. I dag skal hun igjen på audition for den verdenskjente instruktøren.

– Å jobbe med Robert Wilson er noe av det største jeg har vært med på som skuespiller, sier Jynge.

– Jeg ble veldig glad i ham, vi jobbet godt sammen. Jeg kan ikke regne med noe denne gangen, men jeg håper sterkt jeg får en rolle i «Edda». Uansett er det stort for Det Norske Teatret å ha ham tilbake. Jeg har sett flere av hans forestillinger i Berlin siden. Wilson er en stor billedskaper, jeg tror ingen andre enn han kunne gjort «Edda» for Det Norske Teatret, sier Gjertrud Jynge.

LES OGSÅ: Vondt og aktuelt

Mer fra Dagsavisen