Film

Wenders norske historie

Regissørlegenden Wim Wenders starter innspillingen av «Everything Will be Fine» i Montreal i februar, med manus av norske Bjørn Olaf Johannessen.

VALLETTA (Dagsavisen): - Vi arbeider hardt med filmen, og det er helt fantastisk å se prosjektet ta form. Det finnes ikke noe bedre enn å ha et originalt manus å jobbe med, sier Wenders til Dagsavisen idet vi møter han under utdelingen av Den europeiske filmprisen.

Foreløpig er bare canadiske Sarah Polley («Den søte ettertid») bekreftet på rollelisten, og Wenders smiler bare lurt på spørsmål om hvem som skal spille den mannlige hovedrollen i den engelskspråklige filmen. Alt han kan love er en skuespiller i det absolutte toppsjiktet. Denne uka fikk han det siste manusutkastet fra Johannessen, som tidligere har skrevet manus til Marius Holsts «Kjøter», og som nå skriver NRK-serien «Kampen for tilværelsen» sammen med Erlend Loe og Per Schreiner.

«Everything Will Be Fine» skal i likhet med Wim Wenders forrige film, dansefilmen «Pina», spilles inn i 3D.

- Jeg fikk lyst til å undersøke 3D ytterligere mens jeg lagde Pina. Under arbeidet med den viste 3D seg å være perfekt for dansefilmen. Så fikk jeg dette manuset fra Bjørn Olaf, og vi snakket lenge om at vi burde ta høyde for muligheten til å filme i 3D. Jeg hadde tidlig et ønske om at vi skulle få det til, men da måtte vi også forankre det i manus.

Langvarig samarbeid

Bjørn Olaf Johannessen har hatt lange arbeidsøkter med Wim Wenders i Montreal og Berlin det siste året.

- Det er ikke utenkelig at dette kan bli et langvarig samarbeid. Vi har snakket om nye prosjekter, sier Johannessen nå til BA.

- Jeg merker at det er mye prestisje forbundet med Wenders. Jeg er svært glad for at han følger min visjon, at han ikke trekker inn andre manusforfattere. Vi jobber på til vi er fornøyd.

Historien handler om en man som ved et uhell forårsaker en fatal ulykke, og som de neste 12 årene må takle konsekvensene i hverdagen.

- Hva er det med denne historien som gjør den egnet for 3D-formatet?

- Det er en veldig intern historie, en familiehistorie som strekker seg over 12 år. Jeg vil ikke gå i detalj, men det jeg liker med historien er at mye av den skjer i de enkelte personenes hode, hva som skjer med dem og hva de føler. Og det er et faktum at en skuespiller foran kamera blir mye mer gjennomsiktig og får en helt annen tilstedeværelse når man benytter seg av 3D-formatet, sier Wenders til Dagsavisen.

- Så langt har vi sett svært få filmer i 3D der man har utnyttet skuespillerpotensialet som ligger i teknikken. De fleste 3D-filmene er actionfilmer der skuespillerne kun er verktøy i historien, ikke mennesker. Men plasserer du bevisst en person foran et 3D-kamera, kan du entre den personens sjel på helt annen måte, du kan virkelig føle hva som skjer på innsiden.

Norske prosjekter

Wim Wenders er en av verdens mest anerkjente regissører, med blant annet Gullpalmevinneren «Paris, Texas», «Lidenskapens vinger» og nå sist den prisbelønte dansedokumentaren «Pina» i bagasjen. Han oppdaget den norske manusforfatteren da han ledet juryen for manuskonkurransen Sundance Script Award i 2006, der Johannessen vant førsteprisen. Det er imidlertid et annet Johannessen-manus som er grunnlaget for Wenders nye film, som han har planer om å lansere i Cannes i 2014.

Norsk filminstitutt har støttet «Everything Will Be Fine» med halvannen million kroner, og den norske produsenten Mer Film AS ved Maria Ekerhovd har bidratt med tilsvarende beløp. Hovedprodusent er Wim Wenders eget selskap Neue Road Movies. Wenders understreker at det ikke er en dyr film.

- Du er en forholdsvis behagelig prosess å finansiere filmer som dette. Spørsmålet er hva du vil som filmskaper. Vil du være i kontakt med realitetene og fortelle en historie som angår våre liv? Eller vil du ha et stort budsjett og erobre verden med noe som er stort, men fattig på innhold. Vil du fortelle noe essensielt og som ikke er direkte underholdning, må du være komfortabel med et mindre budsjett. Jeg har takket nei til å lage mange filmer i løpet av karrieren, og det er jeg glad for. Jeg ville heller lage mindre filmer som jeg hadde full kontroll over, som jeg selv hadde et behov for å lage og som jeg vet publikum har hatt et behov for å se, sier Wenders, som gjennom produksjonsselskapet også er involvert i det aktuelle filmprosjektet «Dirk Ohm - tryllekunstneren som forvant», også det med manus av Johannessen.

Dette prosjektet er basert på tryllekunstneren Dirk Ohms forsvinning i Grong i Nord-Trøndelag i 2003. I disse dager leter Mer Film AS etter skuespillere lokalt. Budsjettet er på 25 millioner kroner og regissør blir Cannes-vinneren Bobbie Peers.

mode.steinkjer@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen