Kultur

Vil okkupere kinoene

Kampen om besteplassen på kinoen blir stadig tøffere blant superheltene. Nå opererer filmselskapene med femårsplaner, som skal ende i over 30 nye superheltfilmer.

Årets mest populære film på kino er Marvels «Guardian Of The Galaxy». Andreplassen på den internasjonale kinotoppen har Captain America, i den andre actionfilmen som Disney og Marvel har sluppet i år. Filmene har spilt inn drøyt 10 milliarder kroner til sammen på kino verden rundt.

Gull verdt

Dette er summer som får Hollywood til å satse massivt på superheltene i mange år framover. Sist uke ble det kjent at DC Comics har store planer om å ta markedet fra Marvel, med ti nye filmer som skal lages til og med 2020.

Marvel vil på sin side lage 12 filmer i samme periode, en satsing som innledes med «Avengers: Age of Ultron» i mai neste år. Sist uke fikk fansen en forsmak på filmen, da Marvel la ut en trailer på nettet. Den korte reklamefilmen fikk enorm oppmerksomhet, også i norske nettaviser som svelget Marvels PR-strategiske påstand om at traileren var lekket. At den var sluppet av Marvel, hintet selskapet selv om ved å legge ansvaret for lekkasjen på Hydra - den svært onde ligaen som superheltene ofte må bekjempe i tegneseriene.

Forventningene er enorme til denne neste filmen laget av Joss Whedon, etter at «The Avengers» spilte inn nesten 10 milliarder kroner på kino alene i 2012. Dermed ble filmen den 3. mest populære på kino i moderne tid - vurdert etter billettsalg.

Sterk konkurranse

For så populære er disse superheltene, at selv moderate suksesser spiller inn det dobbelte av det filmene koster å lage. En superheltfilm koster rundt halvannen milliard kroner. Så dyrt er det å lage to timer lange actioneventyr hvor det meste du ser er laget med spesialeffekter. Samtidig er forventningene til disse filmene så høye, at «The Amazing Spider-Man 2» blir sett på som en moderat suksess, selv om den spilte inn 4,5 milliarder kroner. Årets Spider-Man-film fikk heller ikke spesielt gode kritikker.

Det skremmer på ingen måte produsenten Sony fra å planlegge enda en film med tenåringshelten. Den har planlagt premiere om fire år.

Innen den tid har en skokk Spider-Man-kollegaer kommet og gått i kinosalene, hvis alt går slik DC Comics, Marvel og Fox planlegger. Til våren kommer altså den nye dunder og brakforestillingen med Hulk og de andre Marvel-heltene i The Avengers. Deretter går stafettpinnen til «Ant-Man», mannen som kan forminske seg til maurstørrelse (Marvel) og en ny Fantastiske Fire (Fox). I 2016 har filmselskapene så langt bestilt premieredatoer på amerikansk kino til seks nye filmer, deriblant den mye omtalte «Batman Vs Superman: Dawn of Justice», en tredje Captain America, «X-Men: Apocalypse» og en Marvel-film som er hemmeligstemplet. I 2017 vil DC Comics ta luven av Marvel-heltene med tre store prosjekter, en ny Batman-film, den første «Justice League» - som samler Superman, Batman, Wonder Woman og en rekke DC-helter i én film, og «Wonder Woman», den første filmen i denne sjangeren på mange år med kvinnelig superfigur i hovedrollen. Mellom 2018 og 2020 har Warner og DC Comics også tenkt å lage film av Aquaman, Cyborg, Captain Marve og Green Lantern og «The Flash» - som ikke skal ha noe som helst med TV-versjonen av Lynet som har begynt i høst. Blant Marvels kjente prosjekter i denne perioden er «Dr Strange». I tillegg har Fox planer om flere «X-Men» og «The Wolverine»-filmer i årene som kommer.

Invaderer kinoen

Horden av superhelter som skal filmatiseres er så mange at man snakker om at kinouniverset må utvides. Faktum er at det store antallet gjør det vanskelig for filmselskapene å fastsette gode premieredatoer til sine titler i løpet av kinoåret, så de ikke kolliderer med konkurrentenes filmer. Samtidig har kommentatorer og bransjefolk begynt å si høyt at det kanskje er nok superhelter nå, filmselskapene har tross alt laget dem i snart 15 år. Noen advarer mot at markedet er mettet og påpeker at publikum mister interessen for en sjanger etter hvert - slik det gikk med westernsjangeren. Samtidig kan filmbransjen tjene fett på at det stadig vokser til nye kinogjengere, og at et nytt enormt publikum i Asia sluker denne underholdningsfilmen.

Dermed har ingen hørt på «The Avengers»-regissør Joss Whedon, som for et par år siden advarte sine egne mot å satse for mye på superheltene. I stedet har superheltfeberen smittet over på TV-bransjen, noe som forklarer hvorfor Marvel og DC Comics-figurene trender på TV-skjermen i høst og at «Dare Devil» dukker opp som Netflix-helt neste år.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen