Ekteparet Hege Aga og Martin Edelsteen har henholdsvis spilt hovedrollen og fotografert og produsert «Permafrost».

Vil lage nordnorsk bølge

Spillefilmen «Permafrost» ble laget for fem millioner kroner og filmet med et lite team i Nord-Norge. - Bra for norsk filmmiljø at det kommer flere filmer uten støtte fra Norsk filminstitutt, mener de som står bak.

Det mener ekteparet Hege Aga og Martin Edelsteen, som har henholdsvis spilt hovedrollen og fotografert og produsert filmen, som nå er klar for kinolerretet i 20 norske byer.

John Sullivan, kjent som dokumentarfilmregissør, har regissert filmen og har skrevet historien om Synnøve som lever med en alkoholisert kjæreste i Oslo. Synnøve bryter med livet hun ikke er fornøyd med, og reiser hjem til mor.

Moren misbruker også alkohol, dog i form av hjemmebrent fra plastdunker som helles i gammelt porselen, og ikke i form av kanskje mer stuerene halvlitere og rødvinsglass på Grünerløkka, slik Synnøve og kjærestens liv består mye av. Synnøve flykter hjem til det hun en gang flyktet fra.

- Det er sårt, for hun oppdager at moren ikke har forandret seg. Hun trives med å drikke, og det er ganske provoserende og egentlig veldig egoistisk, selv om moren på sett og vis også har et stort hjerte. Dette er tematikk som mange kan kjenne seg igjen i, og jeg gjør det selv. Jeg har selv folk i relasjoner rundt meg som har opplevd dette, sier Hege Aga Edelsteen.

 

Private penger

Selv om Sullivan har skrevet et slags manus, er ikke all dialog i filmen nedskrevet. Mye er improvisert fram, forteller Hege og Martin Edelsteen.

Filmen er finansiert med midler fra FilmCamp, Sparebankstiftelsen og private investorer. Den har ikke vært støttet med midler fra Norsk Filminstitutts filmfond, slik de fleste norske kinofilmer er.

- Med denne filmen var det litt utforskning og derfor litt vanskelig å få forhåndsstøtte fra NFI. De har visse krav og regler de må følge, men vi ville prøve noe annet, sier Martin Edelsteen.

- I mange andre land har man ikke et støttesystem som vi har. Å finansiere film slik vi har gjort er ikke noe uvanlig, og det kommer nok mer og mer. Og det er ganske mange av filmene i filmvåren nå som har vært utafor det vanlige støttesystemet, sier Hege Aga Edelsteen, og legger til:

- Men det blir spennende å se hvilke trekk regjeringen gjør nå. For det er klart at de har tatt vekk over 30 millioner kroner til norsk film.

- Og det er også over 30 millioner i investorkroner, så tapet er det dobbelte, sier Martin Edelsteen.

 

Nord-Norge

- Jeg tror det er viktig for hele filmmiljøet i Norge at det kommer nye måter å finansiere film på. Det er en helt annen kultur for dette nå enn før, og den nye regjeringen er vel ganske interessert i mer private penger inn i norsk film, sier Hege Aga Edelsteen.

- Støtten fra NFI har også sunket en del og da må man lære å finansiere film på en annen måte, sier Martin Edelsteen.

- Jeg tror det er bra at det kommer filmer utenfra. Det er det samme som det er innen teater, der frigrupper bidrar til et større mangfold, sier Hege Aga Edelsteen.

Norsk film har flere ganger fått kritikk for å være for Oslo-vest-orientert. Men det kommer stadig flere filmer fra Nord-Norge, peker ekteparet på.

- Vi har lyst til å være med på å lage en nordnorsk bølge. Og for oss føltes det veldig naturlig å filme der. Filmen er løst basert på historien om moren til regissøren, som reiste fra Røst til Oslo, men som vendte tilbake ganske tidlig, sier Martin Edelsteen.

 

Finne publikum

- Jeg tror det er en film som snakker til følelsene dine, sier Hege Aga Edelsteen.

«Permafrost» hadde førpremiere i Tromsø på Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF). På to visninger fikk filmen 1.100 publikummere. Selv om de på forhånd har snakket om en målgruppe av kvinner over 30, har de også opplevd å få tilbakemeldinger fra langt yngre mennesker.

Det er et vanskelig kinomarked om dagen, påpeker de.

- Jeg håper filmen kan finne sitt publikum, selv om publikum har mer lyst til å sitte hjemme og se Netflix, sier Martin Edelsteen.

- Men for all del, det er fortsatt et marked for kinofilm selv om vi er et lite land. Det handler om hvor man legger lista, sier Hege Edelsteen.

- Vi stirrer veldig på publikumstall og tenker at en film er en suksess dersom tallene er høye. Vi bør nok tenke litt nytt, sier Martin Edelsteen.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no