Kultur

- Vil kapre seere fra TV 2 Nyhetskanalen

Lørdag får en million Canal Digital-kunder VG som egen TV-kanal. Det er TV 2 Nyhetskanalen som vil tape seere, mener mediebyråer.

- Styrken til VG er at så mange er innom nettavisen deres hver dag. Når de også blir tilgjengelige på TV-skjermen, så er det et viktig grep, sier Jarle Thalberg fra mediebyrået Carat, som blant annet forhandler for store annonsører på TV.

Lørdag lanserer VG sin egen kanal for en million Canal Digital-brukere. Det Telenor-eide Canal Digital har fått en eksklusiv avtale med VG i et halvt år framover, og har gitt kanalen en god plassering: Nemlig som nummer 7 på fjernkontrollen for kabel-TV-kundene, mens TV 2 Nyhetskanalen har fått plasseringen 27. Ifølge Dagens Næringsliv skal dette ha utløst sterke reaksjoner i TV 2, da man anser at kanalene med lav plassering blir mest sett.

- Vi ønsker ikke å kommentere plasseringen hos Canal Digital, skriver TV 2s kommunikasjonssjef Rune Inderøy i en SMS til Dagsavisen.

- At de får den plasseringen har direkte konsekvenser for seertallene. Jeg forstår godt om TV 2 reagerer. Men for Canal Digital er nok dette også en viktig at VG lykkes da de har gått inn på samarbeidssiden her, sier Thalberg.

100 millioner

I løpet av året vil Schibsted ha svidd av rundt 100 millioner kroner på TV-satsingen til Aftonbladet og VG. VG-sjefredaktør Torry Pedersen bekrefter at et titalls millioner av satsingen kommer fra VG, ifølge fagbladet Journalisten.

Ifølge nettstedet Kampanje vil VGs TV-kanal, som kun vil hete VG, ikke VGTV som vi kjenner fra nett, ikke bli TV i tradisjonell form der man har ferdig programmerte sendeflater. Kanalen VG men det vil bygge videre på oppskriften fra VGTV, og det er særlig yngre seere VG sikter seg mot, og de vil i stor grad satse på såkalte «breaking news».

I første omgang er den største satsingen dekningen av sjakk-VM som starter førstkommende lørdag.

- Det er nok begrenset hvor høyt seertall VG vil få, særlig med tanke på at det kun er Canal Digitals brukere som får tilgangen. Men er det noen som vil merke det, er det først og fremst TV 2 Nyhetskanalen, sier Thalberg.

Rammer mest TV 2

Broadcast manager i mediebyrået Mediacom, Marianne Massaiu, mener det er vanskelig å spå hvor stor VG vil bli som TV-kanal.

- De satser på et nytt format som er nytt i markedet. VG er kjent for å være tidlig ute med saker, og det vil de nok være på TV også. I den grad noen vil tape på dette så vil jeg tro det er TV 2 Nyhetskanalen. Men VG vil neppe ta et stort hogg av markedet, sier hun.

Etter at KrF og Venstre har lagt fram sine alternative statsbudsjett de siste dagene, kan det se ut til at det blir stortingsflertall for å fryse lisensen. Dette vil medføre kraftig kutt for NRK. Men Massaiu tror ikke allmennkringkasteren vil merke mye til VG-satsingen.

- NRK har ingen ren nyhetstjeneste på TV per dags dato. De har sending når det skjer noe ekstraordinært. Og når det virkelig er snakk om store hendelser, som for eksempel 22. juli, så ser vi at folk går over til NRK, sier hun.

Lett lønnsomt

Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved Høgskolen i Gjøvik, Jens Barland, har brukt Brukt VG og Aftonbladet som case i sin doktorgradsavhandling om journalistikk for markedet. Han har fulgt VGs utvikling siden 1995, og peker på hvordan nett-TV-serien «Fanthomas» var et slags gjennombrudd for det vi nå kjenner som VGTV på nett.

- VGTV markerte seg videre med dekningen av store hendelser, som rundt Breivik-rettssaken, da de lagde en direktesendingsplattform der de koblet sosiale medier, spørsmål og svar, og direkte TV-sending. Når de nå skal ha en 24-timers kanal gjør de noe som ingen andre har gjort før, sier Barland.

Han påpeker at VG nå vil kunne vise om de kan lage TV med mindre ressurser enn NRK og TV 2.

- Så får seerne avgjøre om det er bra nok. Men nettopp fordi de er en lettbeint aktør så betyr det at de kan oppleve lønnsomhet med lavere seertall enn en tradisjonell nyhetskanal må ha, sier han.

Barland tror vi kan se lignende satsinger fra andre mediehus.

- Men det er ikke gitt at Aftenposten vil lykkes med det samme som VG. Skal de utvikle sin TV-satsing videre vil det sannsynligvis være med en annen type satsing, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Utsetter TV 2-lansering

Tonen mellom Canal Digital og TV 2 virker ikke å være spesielt god etter at det ble kjent at VG får en god plassering.

Lanseringen av TV 2s kanaler i HD på Canal Digital skal være utsatt på ubestemt tid, og kommunikasjonssjef i TV 2, Rune Inderøy skriver følgende om dette til Dagsavisen:

– Vi vil gjerne presentere alle våre kanaler i HD, men Canal Digital er åpenbart ikke opptatt av å tilby sine kunder kanaler i HD.

Canal Digital sier på sin side at de ikke har fått noen henvendelse fra TV 2 om at de skal være misfornøyde med plasseringen av VGs kanal i forhold til Nyhetskanalen.

– Vi har en kanalpakke der kanal nummer 1–40 er for de faste kanalene, og da har vi plassert de største hovedkanalene først. VG har kun én kanal, og dermed kommer denne blant disse, sammen med TV 2s hovedkanal, sier informasjonssjef i Canal Digital, Catharina Kokkim.

Hun forteller at årsaken til at lanseringen av TV 2s kanaler i HD lar vente på seg, er at Canal Digital nå rydder opp i kanalene sine og ikke har hatt kapasitet til å prioritere lanseringen.

Mer fra Dagsavisen