Film

Vil ha Ibsenjuryen på banen

Filmaktuelle Liv Ullmann er forbauset over Ibsenprisvinner at Peter Handke talte i krigsforbryter Miloševics begravelse. Hun mener juryen må ta debatten nå.

- Jeg har selv sittet i juryen for den internasjonale Ibsenprisen. Man innhenter selvsagt bakgrunnsinformasjon om dem man ønsker å gi prisen. Juryen burde visst om Handkes handlinger, og diskutert dem åpent. Som jury kan man ikke unnvike debatten i ettertid. Ikke i en tid hvor det samme skjer igjen og igjen, massemord og vold i ondskapens navn, sier Liv Ullmann til Dagsavisen.

Hun kom til Oslo fra filmfestivalen i Toronto i går, og poengterer at hun ikke kjente til Peter Handkes bindinger til den tidligere serbiske presidenten og Ibsenprisjuryens uvilje mot å kommentere saken før Dagsavisen gjorde henne oppmerksom på det.

Les også: Avblåste Ibsen-debatt

Forbauset

- Min umiddelbare reaksjon da jeg hørte at prisen skulle gå til Handke, var at det er et kjempebra valg. Han er en storartet forteller. Jeg trodde han hadde laget kunst om vold og terror ikke fordi han støttet det, men på grunn av det motsatte. At han talte for Miloševic forbauser meg voldsomt. Var han der som hjertevenn gjennom lang tid, og snakket som det, eller tok han et beregnet valg om at Miloševic var en mann han ønsket å støtte? For hvis han gjorde det som hjertevenn, kan det være elementer av nåde og tilgivelse med i bildet. Men likevel. Det forbauser meg voldsomt å høre dette, sier Ullmann.

Hun er i Oslo for å delta på kveldens premiere på «Frøken Julie», der hun selv har skrevet manuset basert på Strindbergs klassiske teaterstykke, og regissert.

- Vi lever i en tid med så mye vold og undertrykkelse, så mye ondt som skjer at vi ikke kan glemme å minne hverandre om hvem vi er, og hvorfor vi er, og at vi må respektere det gode i oss. Vi kan ikke ta valg som berømmer det vonde i oss! «Frøken Julie» handler også om dette, sier regissøren.

Anerkjennelse viktig

Dagsavisens anmelder skrev at han gjerne skulle sett denne versjonen av Strindberg-stykket på scenen, og at filmen «vil jobbe i underbevisstheten lenge etter at det siste vakre tablået over Julies skjebne har gått i svart», og ga karakteren 4. Andre har vært krassere, med lavere terningkast.

- Det er synd at kreative verk alltid blir satt karakter på. Som om man kan det! Men nå har den åpnet, og får leve sitt liv. Jeg blir aller mest nervøs på vegne av de andre som har vært med å lage filmen. Vil så gjerne at de skal bli sett og anerkjennes. Vi er alle så utrolig avhengige av det andre mennesker ser i oss. «Forstår de meg? Er det noe å forstå?» Alle har en følelse av å ikke strekke til. Alle er rede til å godta andres bedømmelse heller enn å godta seg selv.

Interessant nærhet

Noen kritikere har vært skeptiske til Ullmanns «filmede teater». Handlingen utspiller seg på kjøkken, kammers og ganger i et irsk slott, kun avbrutt av noen scener fra skogholtet like utenfor. Bildene er nære.

- Jo nærmere man kommer et menneske, jo mer interessant blir det for meg. Jo nærmere man kommer de tre i stykket, jo mer kan man si om de tre. Så når jeg har et kamera, bruker jeg det til det. Til å gå tett, veldig mye tettere enn man kan på en scene, sier Ullmann.

Hun er full av lovord over sin frøken Julie, amerikanske Jessica Chastain. Beundringen er gjensidig - Chastain sa nylig at hun svært gjerne ville jobbe mer med Ullmann, gjerne på scenen, og gjerne som Nora i Ibsens «Et dukkehjem».

- Jeg har jobbet med to utrolige skuespillere. Den ene er Cate Blanchett (som spilte i Ullmanns «Sporvogn til begjær» på Broadway, red.anm), Jessica den andre. Jeg tror kanskje jeg har beveget meg forbi Nora som film. Men muligens på scenen. Jeg har ingen konkrete planer. Men det gledet meg utrolig at Jessica sa det, sier Ullmann.

Datterens nåde

Hun har tidligere uttalt at hun kunne tenke seg å lage film av datteren Linn Ullmanns roman «Nåde», som handler om aktiv dødshjelp. «Frøken Julie» handler om selvmord. Ullmann tror kanskje selvmordet var Julies plan hele tida, og at det er derfor hun gikk i konflikt med tjeneren John/Jean og kokka Kathleen/Christine.

- Men jeg vet ikke om jeg rekker å filme «Nåde». Men problemstillingen er i hvert fall utrolig interessant, og historien svært gripende, sier Liv Ullmann til Dagsavisen.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen