Kultur

Vil gi Oslos borgere mer tillit

Kulturbyråd i Oslo kommune, Hallstein Bjercke (V), har vært i København for å la seg inspirere av biblioteker. I høst får Oslo-folket låse seg inn i biblioteker uten at bibliotekarene er der.

KØBENHAVN (Dagsavisen): - Denne tillitsmodellen er interessant. Både i administrasjon og internt i København kommune viser de tillit for at folk skal ta større ansvar. Den filosofien vil vi ta til Oslo, sier Hallstein Bjercke, som har ankommet biblioteket ved Islands brygge i København.

Lørdag skrev Dagsavisen om Københavns selvbetjente biblioteker, som både sent på kveld og tidlig om morgenen er åpne slik at folket kan slippe inn med sitt ID-kort, og bruke biblioteket stort sett som de vil. På dagtid har de normal bemanning.

Meråpent bibliotek

Dette skal også Oslo kommune få, kunne kulturbyråden fortelle da han i mars la fram Bibliotekmeldingen. Etter tilbakemeldinger fra bibliotekarer skal dette hete meråpent bibliotek, ikke selvbetjent, da det lett kan forstås som den låne- og leveringsløsningen som Oslos biblioteker allerede har.

I mai bevilget byrådet penger til at to biblioteker skal få være prøvebiblioteker for ordningen allerede fra høsten av.

- Vi henter mye av erfaringene fra København, med kortlesere på dører og overvåkingskameraer. Man kan stenge av området med kassa, og holde resten av lokalet åpent og tilgjengelig, forteller Bjercke.

Han understreker hvordan bibliotekene skal være tilpasset borgernes behov.

- Etter å ha reist rundt mange steder ser jeg tydelig at det ikke er sånn at «one size fits all». Bibliotekene må være det folk ønsker å bruke dem til, og vi vil la folk programmere husene, sier han.

Les også: Frykter redusert leselyst

Tilliten

Bjercke tror folk bruker bibliotekene forskjellig.

- Noen av dem som kommer til biblioteket i ubetjent tid er nok folk som ikke har kommet før. Det er noe med at biblioteket passer bedre til folks tidsskjema. I København har de sett at folk hjelper hverandre i større grad, og det er eksempler med yngre som hjelper eldre med digitale løsninger, sier han. Bjercke mener meråpent bibliotek vil gjøre tilbudet i Oslo bedre.

- Sitter du på biblioteket på Bøler lørdag klokken ett med ungen din og leser, så er det ikke så gøy å måtte avslutte fordi personalet skal hjem. Nå kan de ansatte bare dekke til rundt kassa, og så er biblioteket fortsatt åpent, sier han.

- Men har du tillit til at det fungerer? Hva med hærverk?

- Det vet vi ikke før vi har prøvd. Men ett eksempel er hvordan de i Valby (bydel i København, journ.anm.) i starten hadde problemer med forsøpling. De kjøpte rett og slett større søppelkasser, og det løste seg. Byggene er til for folk, og da må folk vises tillit, sier Bjercke.

Han utelukker ikke at det kan være områder i byen der det ikke vil fungere like bra.

- Derfor går vi sakte fram med to i 2014. Disse to skal være i ulike miljøer for at vi skal kunne se forskjellen. Sentrumsbibliotekene i København har jo andre løsninger enn filialene, og sånn må nok vi også tenke, sier Bjercke.

Les også: Mobiliserer til bibliotekkamp

I tillegg

Men hva skal man gjøre med bibliotekarene dersom bibliotekbrukere i større grad lærer seg å klare seg selv, kan man spørre.

- En bibliotekar skal fortsatt gjøre det en bibliotekar er god på, nemlig veilede folk i litteratur og kildekritikk. Dette er kjernen i deres kompetanse. Ved at brukerne kan gjøre mer av servicearbeidet selv, kan bibliotekarer bli mer bibliotekarer, sier Bjercke. Han understreker at meråpent bibliotek skal komme i tillegg til vanlig bemannet åpningstid, ikke i stedet for.

- I fjor hadde vi en kjempediskusjon om filialer i Oslo. Det er faktisk ikke filialene som koster mye penger, men de ansatte, sier han.

- Har du vurdert rene selvbetjente biblioteker, uten personale?

- Nei. Det tar vekk mye av det biblioteket skal være. Det skal være en bibliotekar der som kan hjelpe deg. Det er vi veldig tydelige på, sier Bjercke.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Les også:

– Frp svikter bibliotekene

Mer fra Dagsavisen