Kultur

Vil gi musikken nasjonalt Buzz

Thorhild Widvey (H) vil ha et nasjonalt fond for musikk basert på Buzz-fondet. Men evalueringen av fondet hun kaller en suksess, er unntatt offentlighet.

– Å samle privat kapital er en utfordring, men jeg har tro på at det lar seg gjøre, sier kulturminister Thorhild Widvey.

Det var under Musikkindustriens Næringsråds allmøte onsdag at kulturministeren kunne presentere nyheten om at Bergen kommunes selskap Buzz har fått penger fra Kulturdepartementet til et forprosjekt som skal utrede muligheten for et nasjonalt investeringsfond for musikk.

Ideen om fondet Buzz ble lansert i Bergen kommune allerede i 2008, og det skulle ta tre år før de første investeringene ble gjort i 2011. Med fire millioner kroner i egenkapital fra Bergen kommune og et årlig tilskudd på 500.000 kroner skal Buzz bidra til satsinger innen plateselskap, innspillingsstudio, managements, bookingbyråer, konsertarrangører, publiseringsselskaper og artistpromotører.

Vanskelig start

– Fondet har vært en suksess i Bergen, sier Widvey.

Men ifølge regnskapstall fra 2013 hadde Buzz et årsresultat på minus 115.000 kroner. I kommunens årsoppsummering står det at selskapet i 2013 hadde fokus på nye investeringer, særlig innen musikkteknologi og at det hadde investert i to prosjekter knyttet til plateutgivelser med Hihat Management og Karisma Records.

Analytikerne i Ideas2evidence har foretatt en evaluering av fondet, men kommunen har bedt om at rapporten ikke offentliggjøres, får Dagsavisen opplyst. Å kalle Buzz en suksess, virker å være en sannhet med modifikasjoner.

– Buzz fikk nok en vanskelig start, da det tok lang tid fra vedtaket til den faktiske etableringen av selskapet. Man spente opp forventningene i bransjen for tidlig, sier Josten Ryssevik i Ideas2evidence.

Filminvesteringer

I evalueringen så Ideas2evidence både på filmfondet Fuzz og musikkfondet Buzz. Og bransjene er ulike, påpeker Ryssevik.

– Film er et mer etablert område for investeringer, selv om det i og for seg er komplisert nok. I musikkbransjen blir investeringene i større grad i selskap og personer framfor konkrete prosjekter. Det gjør at tidshorisonten blir lengre, og det kan ta lengre tid før man eventuelt ser resultater, sier Ryssevik.

Han påpeker at satsingen rundt Buzz, med kun fire millioner i egenkapital og få ansatte, også gjør at resultatene har latt vente på seg.

Har tilpasset seg

Kulturminister Thorhild Widvey mener imidlertid at det er en spennende tanke med et nasjonalt investeringsfond for musikkbransjen. Dessuten mener kulturministeren at flere bransjer kan lære av de utfordringene musikkbransjen har stått i.

– Musikkbransjen har klart å tilpasse seg den digitale utviklingen. Vi er midt i en revolusjon nå. Dette er en utfordring for mange, blant annet filmbransjen, sier hun.

Vil være klare til neste Spellemann

Buzz-leder Stein Bjelland tror det vil være lettere å bygge et investeringsfond for musikkbransjen nasjonalt enn det har vært i Bergen.

– Vi har holdt en lav profil, så sånn sett har det kanskje ikke vært så mye å skrive om i media heller, men jeg tror helt klart Buzz kan være med på å bygge robuste norske musikkselskaper, sier daglig leder Stein Bjelland.

For de som ikke kjenner navnet, kan det være greit å merke seg nå. Bjelland sitter nemlig i det nyetablerte Musikkbransjens Næringsråd, han er nyutnevnt leder for styret i Fond for lyd og bilde, og han skal stå for forprosjektet som satser på å etablere Buzz som et nasjonalt investeringsfond for musikk.

Bjelland forteller at Buzz’ start i Bergen var preget av at prosjektet var prematurt.

– Det var tydelig at vi måtte få på plass kursing i forretningsstrategi. Musikkbransjen har mye idealisme, men skal man bli investert i av noen som krever avkastning, må man ha tydelige forretningsplaner, sier han.

– Sein prosess

– Jeg har hatt mange møter med selskaper, og det viste seg at mange ikke var klare til å bli investert i av selskaper som krever avkastning. Derfor har dette vært en ganske sein prosess, sier Bjelland.

I tillegg til å investere i konkrete prosjekter har Buzz kjøpt seg inn i eiersiden i flere selskaper.

– Dette er investeringer som har en lang tidshorisont. Denne tankegangen vil jeg ta med meg på et nasjonalt nivå også. Like mye som å være et investeringsfond er Buzz også en metodikk og pedagogikk for å bygge kompetanse i bransjen, sier han.

I tillegg til å kjøpe seg inn i norske selskaper kan det være aktuelt å se internasjonalt. Dessuten kan midler fra Buzz brukes til å sikre artistrettigheter, mener Bjelland.

Offentlige midler

Bjelland tror Buzz vil bli en attraktiv satsing for politikerne.

– Når selskapet er sikret gjennom offentlige investeringer kan det tiltrekke seg privat kapital, sier han.

Nå har Bjelland gitt seg selv en frist til første november med å få ferdig forprosjektet til et nasjonalt Buzz. Målet er å få fondet klart til å bli nasjonalt så fort som mulig etter det.

- Jeg håper at vi kan presentere noe på neste Spellemannkonferanse, sier han.

Spellemannkonferansen foregår i forbindelse med Spellemannsprisen i januar hvert år. I år ble Musikkbransjens Næringsråd for første gang presentert her.

Mer fra Dagsavisen