Kultur

Vil erobre storbyene på nettet

Nettavisen og Dagsavisen satser sammen i storbyene. – Digitalt er alt mulig, sier sjefredaktøren i Dagsavisen.

Dagsavisen fortsetter å satse lokalt og går sammen med Nettavisen for å satse enda mer på nett i storbyene.

– Vi gjør dette fordi vi synes at stoffet vårt fortjener flere lesere, sier Eirik Hoff Lysholm, sjefredaktør i Dagsavisen og administrerende direktør i alle Mediehuset Dagsavisens publikasjoner, inkludert Rogalands Avis.

– Dagsavisen er jo en riksavis med en viss lokal forankring i Oslo. Men spredningen av papiravisen er veldig lokal. For yngre lesere må vi tilby noe mer.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Lokal redning

Satsingen er et ledd i den lokale satsingen som Lysholm mener har reddet framtida til Dagsavisen.

– De siste fem årene har vi vært nesten totalt nederlagsdømt. Vi har vært i en nesten umulig situasjon, men så har vi funnet på nye ting som har gjort at Dagsavisen, som en av få norske aviser, har klart å beholde inntektene sine fra 2010 til i dag. Dette har skjedd i en situasjon der det har skjedd et ras rundt oss. Vi var nok dårlig skikket til å klare dette raset, hadde det ikke vært for at vi hadde fått til samarbeid med Fremtiden, RA og Moss Dagblad.

LES OGSÅ: Mentor Medier kjøper Rogalands Avis

Digitalt maktskifte

Lysholm mener at dette samarbeidet vil gi en solid digital trafikkvekst både i Oslo, Stavanger og etter hvert også i Trondheim. Men han tør ikke å si nøyaktig hvor mye Dagsavisen vil vokse digitalt.

– Jeg tør ikke å komme med noen presise anslag, men det er ikke noen tvil om at vi har et betydelig potensial. Nettavisen har jo klart noe som ingen trodde var mulig. Det var ingen som trodde at Nettavisen skulle utfordre VG og Dagbladet som de faktisk gjør. Digitalt er faktisk alt mulig. Vi har sett sånne maktskifter i Norge før. Det var for eksempel ingen som trodde at VG kunne bli større enn Aftenposten. Men det ble de jo.

LES OGSÅ: Dagsavisen-familien leses av 161.000

Positiv til større bredde

Lysholm er ikke bekymret for at Dagsavisens profil skal kompromitteres gjennom samarbeidet.

– Den journalistikken som produseres i Dagsavisen, skal produseres med utgangspunkt i vår 130-årige historie og ut fra den posisjonen vi har. Men vi må få stoffet vårt ut til folk. Og jeg tror også at vi har godt av å få inn mer bredde i innpakningen av vårt stoff. Den bredden som Dagsavisen og Nettavisen vil få i sum, har VG hver dag, så det er ingen konflikt mellom de to profilene.

LES OGSÅ: Årets redaktør fortsetter kampen

Positive til samarbeid

Journalistene i Dagsavisen synes det er positivt at Dagsavisen satser videre.

– Dette er en spennende tid i Dagsavisen, og NJ-klubben følger med på de nye problemstillingene som eventuelt kan dukke opp. Men denne nyheten er inspirerende, og i dag er vi veldig fornøyd med at Dagsavisens satsinger fortsetter, sier klubbleder Bente Rognan Gravklev.

LES OGSÅ: Dagsavisen blir eget aviskonsern

Mer fra Dagsavisen