Vil belønne bruk av norsk musikk i film, spill og TV-drama

Mens interessen for norsk musikk øker i utlandet, synker bruken av norsk musikk på radio og TV. Nå vil bransjeorganisasjoner og SV belønne bruk av norsk musikk med en insentivordning.

Man har målt norskandelen flere steder på flere måter over lengre tid, og den fortsetter å falle, sier Freddy André Øvstegård, kulturpolitisk talsperson i SV. Han viser til tall fra TONO, som viser at bruk av norsk musikk på TV og i radio går kraftig ned.

– TV 2s hovedkanal har en norskandel på kun 12,6 prosent, ifølge TONO. Man skulle tro at NRK var bedre, men de kan kun skilte med 16 prosent norskandel i NRK1. Her har vi sett en drastisk nedgang. Dette tallet var det dobbelte for et tiår siden, sier Øvstegård.

Den samme utviklingen har kommunikasjonssjef Willy Martinsen i rettighetsorganisasjonen TONO sett over flere år. Han mener trenden med lavere andel norsk musikk på norsk TV skyldes en lav andel av egenproduksjoner og mye bruk av utenlandske produksjoner.

– Vi ser dessverre at enkelte medieselskaper aktivt velger bort ny musikk skrevet av norske komponister og sangtekstforfattere, til fordel for utenlandske selskaper som leverer lydkulisser, sier Martinsen.

– Skal man lage en TV-produksjon, så bruker man annen musikk enn den fra yrkesutøvere

Les også: Ikke siden «Skam» har NRK-seerne strømmet en dramaserie like mye som denne

Best på konsert

Også på strømmetjenestemarkedet er det fortsatt er en svært lav norskandel, konstaterer Ingrid Kindem, styreleder i Norsk forening for komponister og tekstforfattere (NOPA) og styreleder i TONO.

– Det er ikke så rart at norsk innspilt musikk taper for utenlandsk musikk når det er utenlandske strømmetjenester som ønsker å gå inn i det norske markedet. Men vi opplever at blant folk flest i Norge, er det stor interesse for norsk musikk. Nordmenn elsker å gå på konserter med norske artister, sier Kindem.

Derfor har NOPA sammen med FONO og GramArt bedt om en belønningsordning for film-, TV- og spillproduksjoner som velger norsk musikk.

Organisasjonene foreslo dette i en felles merknad til årets kulturbudsjett, og SV har inkludert forslaget i sitt alternative statsbudsjett, der de går inn for å gi 10 millioner kroner til en slik ordning.

Les også: En kulturministers overstrømmende forhold til Netflix

Belønning

– Setter man krav til en norskandel, kan det jo ligne på en kvotering. Men en insentivordning som oppmuntrer til dette, er mer gulrot i stedet for pisk. Regissører står selvsagt fritt til å velge hva de vil ha av musikk i sine produksjoner, men det bør være mulig å finne god norsk musikk til norske film-, spill- og serieproduksjoner. sier Kindem.

– Vi ønsker at produksjonsselskaper skal se potensialet i norsk musikk. Film, TV-serier og dataspill er viktige arenaer for å spre norsk musikk til flere lyttere. Det har vi for eksempel sett med «Skam», der Cezinando nådde langt flere lyttere gjennom den eksponeringen han fikk der, sier Freddy André Øvstegård (SV).

– I et lite land som Norge, er vi veldig sårbare for at vår populærkultur blir viska ut og forsvinner. Historiene som uttrykkes i norsk musikk bærer preg av vår virkelighet i Norge. Da trenger man offentlig politikk som støtter opp om å bevare historier om den norske virkeligheten, sier Øvstegård.

Les også: Alan Walker: Best uten ekstrahjelp

Gabrielle fikk svensk hit

I utlandet øker interessen for norsk musikk sterkt. Mens inntektene fra norsk musikk spilt i utlandet var på 30 millioner kroner, var det i 2018 steget til rundt 80 millioner kroner, viser tall fra TONO. Disse inntektene kommer fra all avspilling av norsk musikk, som radio, TV, strømming, konserter, og kinofilmer. Artisten Gabrielle fikk en stor hit i Sverige da «Fem fine frøkner» ble brukt i «Skam».

– Strømmetjenester og TV-seriene vi produserer selv, kan åpne vinduet mer for norsk musikk. Norske serier som «Skam», «Frikjent», «Nobel», og «Elias», har brukt en betydelig andel norsk musikk, og det er blant årsakene til at interessen for norsk musikk også øker ute i verden. Da er det merkelig at ikke norsk radio og TV speiler dette bildet, sier Ingrid Kindem.

Les også: Dansk kulturminister tar «Skam» til Nordisk kulturministerråd

– Interessant forslag

Leder i Virke Produksjonsforeningen, Åse Kringstad, er positiv til forslaget:

– En belønningsordning som gjør det attraktivt å velge mer norsk musikk i norske audiovisuelle produksjoner er et interessant forslag, men det må være en forutsetning at dette ikke legger føringer på den kunstneriske friheten for bransjen til selv å velge, og at ordningen finansieres med friske midler, skriver hun i en mail til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!