Kunst

Vil åpne opp for folk flest

Ny leder for Unge Kunstneres Samfund, Johanne Nordby Wernø, vil gjøre terskelen for å besøke samtidskunstutstillinger lavere. Det er mulig både å ha faglig integritet og lokke til seg publikum, mener hun.

- Kunst er noe mediene gjerne skriver om i helgene, som kosestoff, sier den nye daglige lederen for Unge Kunstneres Samfund (UKS), Johanne Nordby Wernø. Hun har nylig trådt inn i rollen som ny daglig leder for UKS, og har store planer for de neste fire årene: Nå skal samtidskunsten ved UKS bli mer synlig for folk.

UKS er både en medlemsorganisasjon for unge kunstnere, men også et galleri. De får fast støtte fra Kulturrådet.

- I mandatet vårt ligger det at vi kan arrangere utstillinger for de som er spesielt interessert i samtidskunst, men også for et allment publikum, sier Wernø, som lover at hun vil ivareta begge grupper.

- Det er spennende å ta for seg interessante kunstnerskap og beholde deres faglige integritet, mens vi åpner opp og gjør utstillingene klare og tilgjengelige for folk. Jeg sier ikke at alt skal være for alle, men vi ønsker å bli flinkere til å formidle kunsten til folk, sier hun.

Krever noe

Høstutstillingen åpnet i helgen og den blir gjerne beskrevet som Norges viktigste arena for samtidskunst, selv om flere i dette miljøet kaller utstillingen for utdatert og irrelevant. Wernø mener utstillingen er viktig for å tiltrekke seg folk som vanligvis ikke ser samtidskunst.

- Men Høstutstillingen har ikke noen lokomotivfunksjon for andre samtidskunstgallerier, sier hun. Likevel har mange høy terskel for å gå og oppleve samtidskunst.

- Det krever noe av deg. Men jeg tror alle de som går på Cinemateket, på foredrag ved Litteraturhuset og lignende kan få mye ut av utstillingene her, sier hun.

700.000 besøkende

Wernø forteller om Documenta, en internasjonal kunstmønstring i Kassel i Tyskland, som arrangeres hvert femte år. Dette er den viktigste begivenheten innen samtidskunst.

- I sommer var det 700.000 som besøkte Documenta, og det var mange slags folk. Og dette er ikke en utstilling som gir ved dørene. Her er det mye innviklet, men likevel strømmer publikum til, forteller hun.

Det handler om å være flerspråklig, mener Wernø.

- Det er mitt ansvar å sikre at kunstnerne er bekvemme med hvordan kunsten deres blir vist, men samtidig snakke et annet, mer tilgjengelig språk til publikum så de får en forståelse av hva det dreier seg om, uten at vi skal snakke usant, eller tillegge en utstilling noe den ikke har, sier hun.

Hun mener det er mange arrangementer i ulike kunstscener i Oslo som er interessante.

- Det blir bare ikke så godt formidlet, sier hun.

Oslo-hype

Flere internasjonale publikasjoner har i det siste skrevet om Oslos kunstscene, og trekker fram mengden av kunstnerdrevne gallerier.

- Det er vel nesten blitt en hype, med noe varierende faktasjekk. Når The Wall Street Journal omtaler Kunstnernes Hus som en klubb, så stemmer vel ikke det helt. Men det er absolutt mye spennende som har skjedd i Oslo over flere år, og det er hyggelig med oppmerksomheten, men viktigere er det at vi som utgjør Osloscenen selv hjelper hverandre til å bli gode, sier Wernø.

Hun har selv bodd i Stockholm og ser forskjeller på de to skandinaviske hovedstedenes kunstscener.

- I Oslo er den kunstnerdrevne scenen veldig vital, og det er nærmest blitt en selvfølge at man får med seg noen venner og starter galleri etter man er ferdig utdannet kunstner. I Stockholm er det mer sånn at kunstnere orienterer seg mot eksisterende kommersielle gallerier og institusjoner. Grasrota er med andre ord mindre aktiv, sier hun.

I etableringsfasen

Når UKS slipper sitt program for 2014 i morgen, er det Norgesbaserte kunstnere som tar større plass enn før.

- Vi har fire kunstakademier i Norge nå, og når man ser på det institusjonelle landskapet så er det flere andre som tar på seg jobben å bringe internasjonale kunstnere til Norge. Derfor vil vi heller lage velproduserte soloutstillinger for kunstnere som er i etableringsfasen, men som vi har tro på at blir store. En utstilling hos oss skal stå som en påle på CV-en deres, sier Wernø. Og hvem som får stille ut på UKS velger UKS ut fra søknader de mottar.

- Vi vil også invitere noen kunstnere hit, men når vi baserer oss mest på søknadene vil vi få vite om flere kunstnere enn dem vi finner via eget nettverk, og ikke bare få dem som har skreket høyest eller stukket seg fram allerede, sier hun.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen