Kultur

– Vi kan bevise at vår framstilling av Märtha er sannferdig

Onsdag møter manusforfatter Alexander Eik sin hovedkritiker og medlemmene i Kringkastingsrådet til debatt om den omdiskuterte NRK-serien «Atlantic Crossing».

Bilde 1 av 2

– Det er ikke en klagesak. Vi har bare blitt invitert til å presentere vårt syn på saken, og det samme har Tor Bomann-Larsen. Så skal Kringkastingsrådet debattere dette åpent, sier manusforfatter Alexander Eik til Dagsavisen. Sammen med forfatter Linda May Kallestein står han bak manuset til TV-serien «Atlantic Crossing», som handler om kronprinsesse Märtha, hennes opphold i USA under 2. verdenskrig, og hennes nære forhold til president Franklin D. Roosevelt.

Les også: Spiller amerikansk president i norsk storserie

– Vi setter pris på invitasjonen fra Kringkastingsrådet, sier Eik.

– Det gir oss muligheten til å fremlegge de kildene og faktaene som beskriver prinsesse Märtha som en person med politisk innflytelse på president Roosevelt, også i spørsmålet om USA ville støtte Norge og de allierte under krigen. Vi ser fram til en saklig debatt i Kringkastingsrådet.

Ingen klager

En av seriens hovedkritikere, kongehus-biograf Tor Bomann-Larsen, er altså også invitert til møte i Kringkastingsrådet, sammen med NRKs dramasjef Ivar Køhn, forfatter Linda May Kallestein og Alexander Eik. Spesialrådgiver Erik Skarrud i Kringkastingsrådet forteller til Dagsavisen av det ikke er noen klager på «Atlantic Crossing» i dokumentene til rådsmøtet, om man ser bort fra en henvendelse fra en som «heller ville se AC enn Sportsrevyen», skriver Skarrud i en e-post til Dagsavisen.

– Det er ønske blant medlemmene om å høre mer om NRKs satsing på denne dramaserien og derfor har den blitt et av to hovedtemaer denne gang, sier han.

Les også: TV-anmeldelse «Atlantic Crossing»: Tamt krigseventyr på NRK

Omstridt serie

Debatten har rast blant historikere og i kommentarfelt etter at TV-serien kom på lufta i oktober. Striden står om serieskaperne har vridd på historiske fakta og blant annet gitt kronprinsesse Märtha en mye større politisk betydning enn hun egentlig hadde. For var det virkelig kronprinsessen som var hovedinspirasjonen bak president Franklin D. Roosevelts «Lend-Lease»-plan? Dagsavisen spør Eik om hva han syns om at seriens kritikere mener han driver med rein historieforfalskning, og at serien, som skal ut til 30 land, kan gi et skjevt bilde av historien.

Les også: Serieskaperne er livredde for å kjede oss

– Vi kan bevise at vår fremstilling av Märtha er sannferdig. Å påstå at dette er historieforfalskning, er å ignorere fakta, sier Eik, som faktamessig føler seg på «trygg grunn».

– Alle historiske dramaer må forenkle, fortette og utelate. Det er ikke det diskusjonen egentlig dreier seg om, det er Märthas betydning i krigshistorien. Her har vi gjort grundig research, i over seks år. Med unntak av historiker Trond Norén Isaksen er det, så vidt vi vet, ingen som har studert Märtha og hennes rolle så nøye som oss i nyere tid. Slik har vi funnet nytt materiale og dokumentasjon som belyser hennes politiske rolle. Det var nettopp denne underfortalte historien som vekket vår nysgjerrighet. Vi oppdaget at hun har blitt ignorert og oversett når historien om Norges rolle i krigen skal fortelles, sier Eik, som også kommenterer markedsføringen som hevder Märtha «changed the course of war»

– «She changed the course of war» er et slogan vår internasjonale distributør har brukt når de har markedsført serien. Men ser man serien, vet man at vi aldri hevder at hun alene påvirket president Roosevelt til å komme opp med ideen om Lend-Lease. Kritikken bygger derfor på et grunnleggende feil premiss, sier Eik, som legger til:

– Vi sier ikke at hun var historiens sentrum, men vi sier at hun var i begivenhetens sentrum. For oss dramatikere er hovedoppgaven å skildre de mellommenneskelige relasjonene og følelsene. Det kan ikke en dokumentarfilmskaper eller historikere gjøre. Det betyr ikke at vi tar ting ut av løse lufta, vi anstrenger oss for å holde oss til fakta, sier Eik.

– Selv om vi tydelig kommuniserer at «Atlantic Crossing» er «inspirert av sanne hendelser», mener jeg vi har et ansvar for å gi et mest mulig riktig bilde av personene og hendelsene. Enkelte detaljer er ikke korrekte, men målet er å gi seerne et sannferdig bilde i et overordnet perspektiv.

Les også: Vår kvinne i Washington

Mer fra Dagsavisen