Kultur

Venter P1-reaksjoner

Kanalsjef Jon Branæs er forberedt på at dagens nye P1-tilbud kan få lyttere til å reagere.

Kanalsjef Jon Branæs er forberedt på at dagens nye P1-tilbud kan få lyttere til å reagere.

- Vi forventer reaksjoner. Radio er et vanemedium og en slags taktholder for folk. Vi har mange ritualer knyttet til radiolytting, og er vant til at radioens programposter forteller oss sånt som hvor mye klokka er. Pirker man borti ritualene til folk, kan det skape reaksjoner. Dette er som å lage omkjøring på Økern. Det tar tid før man er vant til det nye kjøremønsteret, sier P1-sjefen.

- Samtidig kommer P1 opplagt til å være å kjenne igjen. Vi erstatter de tidligere formiddags- og ettermiddagssendingene med 14 ulike sendinger gjennom dagen. Ettermiddagssendinga er framskynda og utvidet noe for at vi lettere skal treffe folk som er i bevegelse. Vi sender mer distriktssendinger fordi det er lokalt innhold som er kanalens identitet. Det er også lokalradio folk vil ha. Men det er ikke det vi snakker om som forandrer seg, bare måten vi organiserer sendeskjemaet, sier Jon Branæs.

- Dette er den største omleggingen på 18 år. Vi kommer ikke til å lage annen radio, vi skal spille den samme musikken, fortelle de samme historiene. Omleggingen er en ny måte å sortere klosser på. Den er nødvendig fordi folks mediebruk har endret seg siden 1994. Den gang fantes jo ikke engang internett. Både som allmennkringkaster generelt og radiokanal spesielt er vi avhengig av å fortelle historier på en måte som faktisk når fram, sier Jon Branæs.

Han er ikke enig i radioforsker Lars Nyres karakteristikk av NRK radiotilbud som stadig mer kommersielt.

- Jeg oppfatter ikke omleggingen vår som kommersiell. Vi er mer opptatt av å lage radio etter forbildene våre - BBC, Danmarks Radio og Sveriges Radio. Enten vi får negative eller positive reaksjoner er det en form for komplimenter. Det viser at vi betyr mye for folk, og det ønsker vi å gjøre, sier Branæs.

Mer fra Dagsavisen