Kultur

Varsler mer TV-krangel

Canal Digital og Discoverys krangel rammer én million TV-tittere. Tøffere tider for distributørene og økte kostnader for TV-kanalene kan føre til større dramatikk i forhandlinger i framtida.

Det mener daglig leder i kommunikasjonsfirmaet Gimcom, Lasse Gimnes.

– Det er to sterke parter her. Telenor er avhengig av å ha med Discovery-kanalene, men det er også omvendt. Begge kan tillate seg å blø i mange dager til, sier Gimnes.

Da Dagsavisen gikk i trykken i går var partene fortsatt ikke enige om en ny avtale som gjør at Canal Digitals abonnenter får se TV-kanalene TVNorge, Fem, Max og Discoverys utenlandske kanaler. Konflikten tilspisset seg i går da Canal Digital-eier Telenor valgte å trekke sine reklamer fra kanalene, ifølge NRK. I går ettermiddag skal partene ha møttes, men Discovery hevdet da at Canal Digitals tilbud til dem var uendret.

LES OGSÅ: NRK og TV 2 feid av banen

Kun streaming

Discovery-kanalene er leverandør av innhold (TV-programmer), mens Canal Digital er en distributør, som får disse inn i stua til TV-seerne. Konflikten mellom Telenor-eide Canal Digital og Discovery-kanalene, med TVNorge i spissen, er et møte mellom to mektige parter som begge står overfor store utfordringer, mener Lasse Gimnes.

– Vi ser at distribusjonsbransjen har nådd sin topp i antall abonnenter. Den står på stedet hvil, eller merker en liten nedgang. Flere klarer seg nå kun med streaming av TV-programmer. Sånn sett blir det tøffere tider for distributørene. Det blir vanskeligere å sette opp prisene på distribusjon av TV på et tidspunkt der markedet har nådd toppen, mener han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Dyrere rettigheter

– Samtidig har TV-kanalenes kostnader for programrettigheter og innhold økt. Dette kan finansieres på tre måter: Reklameinntekter, premium-inntekter som forbrukerne betaler direkte, eller høyere betaling fra distributørene, forklarer han.

I den pågående konflikten er det altså TV-kanalene som vil ha bedre betalt fra distributøren.

– Til sammen vil dette føre til større dramatikk i forhandlingsrundene. Det vi ser nå kan skje oftere. Jeg tror det kan bli mange tøffe forhandlinger mellom distributører og programleverandører framover, sier Gimnes.

Discovery har kjøpt TV-rettighetene for Tippeligaen i seks år framover, for 2,4 milliarder kroner. Telenor sier de ikke vil påføre sine kunder høyere kostnader på grunn av dyre fotballrettigheter. Discovery hevder på sin side at disse rettighetene ikke har noe med deres nye priskrav å gjøre.

– Jeg tror sannheten er noe midt imellom. Overgangen fra 2016 til 2017 går fra at de spesielt interesserte i fotball skal betale mye, til at alle skal være med på å betale litt, sier Gimnes.

LES OGSÅ: TVNorge får amerikanske eiere

Tradisjonell TV

Mens TV-kanaler og distributører krangler er det stadig flere som velger sitt TV-tilbud helt fritt, med å bestille sine foretrukne kanaler over internett, rett fra kanalene selv. Hvor stor trussel mot distributørene er dette?

– I dag er det fortsatt et meget stort marked for tradisjonelt TV. Gjennomsnittsnordmannen ser 173 minutter på TV hver dag. Men tradisjonell TV har nådd toppen. Samtidig øker streaming blant de yngre. Det tar gradvis over, men dette vil ta mange år, tror Lasse Gimnes.

LES OGSÅ: - Vi overlever nok dette også

Mer fra Dagsavisen