Kultur

Vant nordisk dramapris for «22. juli»

Over en million har sett NRKs serie om 22. juli-terroren. Søndag sendes siste episode. – Jeg var nervøs før serien skulle vises, forteller serieskaper Sara Johnsen.

Bilde 1 av 4

– Jeg opplever denne prisen som en anerkjennelse. Det viser at prosjektet har lykkes, og at historien fungerer også utenfor Norge. Vi har jobbet veldig mye med denne serien, sier Sara Johnsen.

Onsdag kveld ble hun tildelt Nordisk Film- og TV-fonds dramapris for manuset til NRK-serien «22. juli». Prisen er på 200.000 kroner og ble delt ut under Göteborg Film Festival, hvor serien ble presentert for første gang i januar 2019.

Søndag kommer sjette og siste episode av «22. juli» på NRK. I de fire ukene som har gått siden premieren, har «22. juli» blitt sett av en million og diskutert av sikkert enda flere. Serien har fått lovord både fra TV-anmelderne og mange av de berørte etter terrorangrepet 22. juli. Den er blitt berømmet for sin nøkternhet og empati i skildringen av vanlige folks møte med 22. juli-terroren. Juryen i Göteborg fremhever «motet til å fortelle en historie med respekt, samtidig som man når helt inn til kjernen av følelser».

– Jeg var veldig nervøs før serien skulle vises første gang, innrømmer Sara Johnsen. Den erfarne filmskaperen og forfatteren har flere store filmproduksjoner bak seg. Dette var likevel noe annet.

Les også: Følte på et stort ansvar under innspillingen av «22. juli»-serien

– Plutselig fikk jeg det for meg at ingen ville være interessert i serien, ingen ville orke å bli minnet om det som skjedde, at folk bare ville tenke «nei, dette er ikke relevant». Og historien om 22. juli er hele Norges historie. Den tilhører alle. Å skulle forvalte denne historien på TV var nervepirrende, sier Sara Johnsen.

– Pål og jeg har fått mange SMS-er fra berørte etter 22. juli som har sett serien, og vi får tilsendt mange skjermbilder fra sosiale medier som viser at det snakkes mye om serien der ute. Vi har passert en million seere, så det oppleves som at folk har vært modne for å se denne serien nå, og at serien engasjerer.

«Som en knyttneve»

Den nasjonale støttegruppa etter 22. juli har vært konsultert og involvert underveis i prosessen helt fram mot visning. Støttegruppa utarbeidet et skriv til medlemmene der de advarer om at NRK-serien kunne gi psykisk belastning og fysiske reaksjoner. «Som en knyttneve i magen» sa en av de overlevende fra regjeringskvartalet til Dagsavisen om serien.

– Det er trist at det oppleves sånn, sier Sara Johnsen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Det er en balansegang vi måtte være bevisst på hele veien overfor de pårørende og etterlate: Er det verd det når du vet at mange blir såret av å se dette? Og at overlevende kan bli retraumatisert? For de pårørende er det belastning at terrorhendelsene 22. juli blir løftet fram igjen. Og det er de pårørende man skal ta hensyn til.

– Samtidig har støttegruppa etter 22. juli, i møtene vi har hatt, vært helt klare: De vil ikke at 22. juli-terroren skal bli glemt. Da må vi bli minnet på det, og når vi husker det, gjør det vondt, sier Sara Johnsen.

Blogger

Denne uka har også den omstridte bloggeren Peter «Fjordman» Jensen meldt seg på i debatten, gjennom en kronikk i Aftenposten, der han spør hvorfor ikke han ble kontaktet av serieskaperne i forkant. En av skikkelsene i «22. juli» er en høyreekstrem blogger med klare likhetstrekk til Fjordman, som inspirerer terroristen til handling. «NRK kunne like gjerne ha identifisert meg med navn» skriver Peder Jensen i Aftenposten.

– Jeg kan skjønne om Fjordman tenker «de har laget et portrett av meg». Men det er ikke det vi har gjort, understreker Sara Johnsen.

Les også: Gråt under innspillingen av 22. juli-serie

– Skal vi fortelle denne historien, må vi ha med tankegodset som påvirket Anders Behring Breivik. Vi kan ikke late som det ikke var der. Vi har laget en karakter, en høyreekstrem blogger, som representerer dette tankegodset. Vi prøver ikke å lage et portrett av Fjordman. Så synes jeg det er spesielt av Aftenposten å slå opp dette over flere sider. Det er ikke Fjordman som er offeret her. Det er viktig å huske. Vårt fokus er på de berørte, sier Sara Johnsen.

Jobbet sammen

Sara Johnsen er kreditert for hovedmanus på serien, mens ektemannen Pål Sletaune er kreditert som regissør.

– Pål har skrevet mye av manuset, jeg har gjort mye regijobb. Vi har utarbeidet serien sammen, forteller hun.

Fra venstre Sara Johnsen, Pål Sletaune

Sara Johnsen og Pål Sletaune står sammen bak «22. juli»-serien. Foto: Ole Kaland/NRK

Sara Johnsen og Pål Sletaune begynte arbeidet med serien i 2013, og har utviklet serien sammen med et team på fire – researchere, co-regissør og klipper.

– Det har vært sterkt og meningsfylt å leve med historien om 22. juli over så lang tid. Jeg har kjent at jeg har jobbet med noe viktig. Og det er jo det man aller helst vil. Det har vært engasjerende og altoppslukende. Men det skal også bli bra å legge dette bort på søndag når serien er ferdig, sier Sara Johnsen.

– Og nå som jeg er arbeidsløs, er det deilig at det følger litt penger med prisen. De kan jeg bruke til å skrive i noen måneder.

Mer fra Dagsavisen