Kultur

Vant kappløpet om polarhelten

Produsent for «Amundsen» mener det er synd for hele film-Norge at filmen om Sonja Henie ikke har innfridd på kino.

Bilde 1 av 2

15. februar er det premiere på en av årets store norske filmer: «Amundsen», biografisk drama om den norske polarhelten, av teamet bak bl.a. «Kon Tiki», «Max Manus» og «Den 12. mann»-suksessene.

Tirsdag ble «Amundsen» presentert under framleggingen av vårens norske filmer på Norsk filminstitutt.

– Vi har gigantiske forventninger til «Amundsen», sier Espen Horn med et smil.

Han er daglig leder i filmselskapet Motion Blur, og sammen med John M. Jacobsen og Kristian Sinkerud produsent for «Amundsen»-filmen. Det er Pål Sverre Hagen som spiller Roald Amundsen. Filmen er regissert av Espen Sandberg.

Les også: Her er vårens norske filme med bl.a. norsk boksuksess som er tatt til lerretet (Dagsavisen+)

Rekordsuksess

Horn var også medprodusent på «Den 12. mann», som ble en av tidenes store norske kinosuksesser med over 500.000 besøk, og var med på å gjøre 2018 til et publikumsmessig rekordår for norsk film, med over 25 prosent markedsandel for første gang.

– Publikumstall er farlig å spå. Men jeg er glad for at jeg fikk bekreftet mine gjetninger på «Den 12. mann». Oppnår vi noe av det samme med «Amundsen» vil det være veldig bra. Men det er stor forskjell fra et krigsdrama til et eventyrdrama som dette, sier Horn.

Produsentene understreker at filmen ikke er noe helteportrett av Roald Amundsen.

I jula var det premiere på «Sonja», en storfilm om en annen norsk helteskikkelse med en kompleks personlighet, som ikke skyr unna for hovedpersonens vanskelige sider. Men filmen om Sonja Henie har ikke fått det store gjennomslaget hos publikum. Det har skuffet også «Amundsen»-produsent Espen Horn.

– Det er trist og overraskende at Sonja Henie-filmen har fått såpass dårlig mottakelse blant publikum, sier Espen Horn.

– Hun er jo en legende, og historien om henne er så spennende.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

60.000 så langt

«Sonja» hadde premiere 1. juledag, og nådde bare drøyt 20.000 besøk i premierehelgen. Det var filmens produsent Maipo ikke fornøyd med, og direktør for bransjeorganisasjonen Film & Kino karakteriserte besøkstallet som skuffende overfor NRK.

Til sammenligning hadde «Den 12. mann» over 100.000 besøk på sine første tre dager etter premieren 1. juledag 2017.

«Sonja» har nådd 60.000 besøk og er på fjerdeplass på Kinotoppen denne uka.

– Det er synd for hele Film-Norge. Både publikum og filmskapere trenger store norske filmer som går bra og som skaper positiv interesse rundt norsk film. For «Amundsen»-filmen trenger vi at Sonja Henie-filmen går bra, slik at det skaper en hekkbølge som vi kan ligge på. Og de som kommer etter «Amundsen» trenger at vår film blir stor og god så de kan ligge i vår hekkbølge, sier Espen Horn

Kappløp

Vinteren 2016 var det film-kappløp mot Sydpolen, da hele tre filmprosjekter samtidig hadde søknader inne om markedsstøtte hos Norsk filminstitutt til film om Roald Amundsen. Det var prosjektet til Motion Blur som gikk av med seieren og 15 millioner kroner i støtte fra NFI.

– Kappløpet for å lage den første store filmen om Roald Amundsen står i en særstilling i norsk filmhistorie, sa Norsk Filminstitutts Tonje Skar Reiersen ved presentasjonen av filmen.

De to andre var produsentene Friland, som sist sto bak «Mordene i Kongo», og Nordisk Film, med veteranen Aage Aaberge og regissør Andre Øverdal.

– Vi utviklet vår film i ro og mak, kanskje litt for mye i ro og mak. Plutselig kom det flere andre opp på siden av oss med filmprosjekter om Amundsen. Og da ble det et kappløp, sier produsent Espen Horn.

– To Amundsen-filmer blir det neppe. Verken marked eller publikum tåler det. Den som er først i gang, vinner kappløpet, sa produsent Aage Aaberge til Dagsavisen i 2016.

– Grunnen til at vi vant, tror jeg er at vi ville se på hele Amundsen-skikkelsen, hele hans liv og personlighet, ikke bare en ekspedisjon. Vi evner å sette spørsmål ved skikkelsen Amundsen, sier Espen Horn.

Nytt bilde

###

Christian Rubeck (t.v.) og Pål Sverre Hagen som brødrene Amundsen. Foto: SF Norge

Christian Rubeck spiller Roald Amundsens bror Leon i filmen. Leon fungerte som en slags manager, mediekontakt og forretningsfører under brorens ekspedisjoner.

– Arbeidet med rollen som Leon Amundsen ga meg et helt nytt bilde av Roald Amundsen. Han var en mangefasettert karakter, og i filmen ser vi hans mange sider gjennom andre karakterer. Vi har tatt det ikoniske portrettet av Roald Amundsen, brettet det ut, og sett at det står en fyr ved siden av ham som er blitt forbigått. Leon Amundsen ble skrevet helt ut av historien om Roald Amundsen. Det må ha vært sårt, når man tenker på hvor avgjørende Leon var for ekspedisjonene, sa Rubeck.

– De fleste har bare en slags idé om hvem Roald Amundsen var. Filmen går dypere inn i historien om Roald Amundsen, og ser på de menneskelige sidene som gjorde at han fikk til det han fikk til, sa Ida Ursin Holm.

Hun spiller Roald Amundsens 15 år yngre kjæreste Kristine Bennett, med tilnavnet Kiss, i filmen.

– Han brukte både store og litt «quirky» ord i kjærlighetsbrevene til Kiss. De hadde en nærmest telepatisk kontakt med hverandre. Det kan ha gjort at han kjente en kontakt med omverdenen der han satt fanget i isødet, og hjalp ham å holde ut, sa Ursin Holm.

Også som animasjonsfilm

Fra animasjonsfilmen "Titiana", om Roald Amundsen og Umberto Nobile, med karakterer designet av Dagsavisens tegner Siri Dokken.

Fra animasjonsfilmen «Titiana», med karakterer designet av Dagsavisens tegner Siri Dokken.

Parallelt med innspillingen av «Amundsen» har animatørene Mikrofilm hatt et annet Amundsen-relatert filmprosjekt under utvikling. Før jul fikk Mikrofilm 10 millioner i produksjonsstøtte fra NFI til en «Titina», en helaftens animasjonsfilm der Amundsens hund har en av hovedrollene - foxterrieren ved navn Titina.

Filmen hadde arbeidstittelen «Amundsen & Nobile», og er et humoristisk skråblikk på forholdet mellom Roald Amundsen og hans italienske venn og konkurrent Umberto Nobile. Karakterene i filmen er designet av Dagsavisens tegner Siri Dokken. Filmen ventes klar først i 2020-2021. Animasjon tar tid, understreker Mikrofilm.

Mer fra Dagsavisen