Barnes & Noble er USAs største bokkjede, og første butikk ble etablert i New York der hovedkvarteret er. Kjeden har imidlertid slitt de siste årene, blant annet med investeringen i sitt eget lesebrett Nook. FOTO: SPENCER PLATT/NTB SCANPIX

Utlandet snuser på norsk e-bokmarked

Den norskeide distributøren EbokNorden har inngått avtale med Barnes & Noble, og er i dialog med Amazon om salg av norske e-bøker. Men de tre største forlagene sverger fortsatt til norsk salgsløsning.

Kultur

- Nesten samtlige av forlagene vi samarbeider med spør om når Amazon kommer til Norge, og mange tror e-bokmarkedet vil åpne seg når det skjer, sier daglig leder i EbokNorden Sjur Mossige til Dagsavisen.

Det var bransjebladet Bok og samfunn som først meldte om avtalen EbokNorden nå har inngått med Barnes & Noble, og at de er i dialog med e-bokgiganten Amazon.

Forfatter og e-bokentusiast Eirik Newth mener alt som kan gi Amazon en fot innenfor i Norge er interessant.

- Personlig tror jeg Amazon kunne vært en nyttig motvekt mot et sentralisert norsk system, men fra et forlags­perspektiv er nok dette forbundet med mye angst, fordi Amazon er kjent for å presse prisene ned. Men de kommer snart til Sverige snart, og det er nok et lite varsel om at de snuser på det norske markedet, sier han.

 

Konkurrerer

Barnes & Noble, som åpnet sin første bokhandel i New York i 1917, er USAs største bokhandlerkjede, og skal etter sigende ønske å ta opp konkurransen om e-bokmarkedet med Amazon.

Siden Barnes & Noble lanserte sitt eget lesebrett i 2009, med navnet Nook, har de slitt med å konkurrere med Amazon og deres Kindle. Men nå ønsker altså Barnes & Noble å satse både i Sverige og Norge, og ifølge EbokNorden, som har landet en avtale med bokkjeden, vil de starte salg av norske titler i løpet av mai.

EbokNorden ble startet i 2010 og distribuerer nå e-bøker for over 160 norske, svenske og danske forlag.

- Vi leverer e-bøker til alle butikkene vi mener er relevante, og det inkluderer alle de norske bokhandlene, men det er også fire internasjonale som peker seg ut. iBooks har vi hatt avtale med lenge, Kobo og Barnes & Noble er på plass nå, og vi vil også samarbeide med Amazon om å lansere en publiseringsmulighet med akseptable betingelser. Slik det er nå er ikke Amazons betingelser gode nok for det norske markedet, men vi håper å få på plass en god avtale snart, sier Mossige.

 

Nervøsitet

Redaktør i bransjebladet Bok og Samfunn Dag H. Nestegard mener det er et spørsmål om tid før Amazon kommer til Norge, og at det er en del nervøsitet rundt dette i norsk bokbransje.

- Jeg snakket med en kollega av meg i bokmagasinet The Bookseller i London, og han sier at det er en stor frustrasjon rundt Amazons pressing av priser. I norsk bokbransje er det mange nyetableringer som driver med små marginer, og får Amazon en posisjon i Norge, kan det føre til at mindre forlag går over ende, sier han.

 

Bokbasen

De tre største forlagene i Norge, Cappelen Damm, Aschehoug og Gyldendal, distribuerer ikke sine titler via EbokNorden, og er dermed ikke en del av samarbeidet med Barnes & Noble foreløpig. Nå er det Bokbasen som distribuerer disse forlagenes titler til norske e-bokforhandlere.

Øisten Wahl er direktør for digital avdeling i Cappelen Damm. Han forteller at også Cappelen Damm har vært i dialog med Barnes & Noble. Wahl mener imidlertid at Bokbasen er en løsning som er riktig for det norske markedet.

- Det er en løsning som ikke låser kundene til én butikk, men som gjør at kunden kan velge mellom flere butikker som Bokbasen distribuerer til. Det ivaretar en konkurranse i salgsleddet, sier Wahl. Han forteller at Cappelen Damm er opptatt av å få opp norske salgs­kanaler for e-bøker.

- Ingen ønsker monopol, slik Amazon har hatt en tendens til å skape, sier han.

Redaksjonssjef for digitale medier i Gyldendal Harald Fougner forteller at også de har vært i dialog med Barnes & Noble, men at de ikke har noen avtale med dem på grunn av vilkår og at butikken ikke er noen viktig aktør i Norge.

- Men vi må vurdere dette videre på sikt. Jeg synes det er veldig spennende med nye aktører som etablerer seg i Norge, men det blir hypotetisk å svare på hva vi vil gjøre dersom Barnes & Noble skulle få en sterk posisjon i Norge, sier Fougner.

Eirik Newth skjønner godt at de tre største norske forlagene sverger til Bokbasen.

- Den har kostet mye å bygge opp, og den gir dem mye makt, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no